A Theodor Pištěk (1932) vystupuje i z více známé škatulky filmového výtvarníka, kostyméra, ačkoliv velmi úspěšného - za kostýmy k filmu Amadeus získal Oscara.
Autor vystudoval na Akademii výtvarného umění v Praze malbu a vedle toho rozvíjel kariéru kostýmního výtvarníka. Pištěk kupříkladu, mimo stovky dalších úspěšných filmů, pracoval i na vánoční klasice Tři oříšky pro Popelku (Postřižiny, Údolí včel, Lid versus Larry Flint...). Jeho renesanční postava v sobě nese zajímavé protiklady - automobilový závodník, kostymér, malíř...
Výstava ve Veletržním paláci je prosycena všemi životními vášněmi. Jeho fotorealistické obrazy oscilují mezi láskou ke stroji, motoru, rychlosti, až po vášeň pro iluzi filmovou, vše v dokonalé harmonii technické, ideové a vizuální. Realistická preciznost v jeho provedení vystupuje z pouhého dokonalého zobrazení, jak je to obvyklé především u vlny amerických autorů, nabízí často významový přesah - minimálně v názvu, což dokládají obrazy jako Den D Hodina H, Večírek u Plečnika či Nature mort Vivant.
Výstava divákovi představuje celistvý průřez jeho dílem a Národní galerii velmi sluší! Vřele doporučuji všem, kteří to ještě nestihli - máte štěstí, výstava byla prodloužena do 20. ledna.