Share |

Carmen zahájí mimořádný cyklus záznamů flamenka v pražském kině Světozor

foto: pořadatel akce

Věhlasná Carmen zahájí 25. února mimořádný cyklus záznamů flamenka v pražském kině Světozor. Balet v kině také představí pohádkovou Popelku z Holandského národního baletu 22. února v Aeru.

Slavný španělský choreograf a popularizátor flamenka Antonio Gades patří mezi největší taneční ikony 20. století. Jeho odkaz nadále nese famózní baletní soubor, jenž Gades sám kdysi založil. Několik uhrančivých flamenkových představení Baletu Antonia Gadese bylo v madridském Teatro Real zaznamenáno pro velká plátna kin. Celý působivý cyklus bude k vidění v pražských kinech Aero, Světozor a Radotín. 25. února cyklus zahájí ve Světozoru věhlasná Carmen, jejíž nastudování vzniklo v těsné spolupráci s Carlosem Saurou. Jevištní adaptaci Fuenteovejuna na motivy dramatu Lope de Vegy s předstihem odpromítá kino Radotín již 22. února, zatímco v Praze tento titul uzavře flamenkový cyklus 20. května. 26. března proběhne další flamenkový večer v žižkovském Aeru s dvojpředstavením Krvavá svatba a Suite Flamenca. Vedle zahájení svátku flamenka se mohou příznivci baletu těšit v únoru i na dechberoucí představení Popelky z Holandského národního baletu, kterou uvádí ze záznamu kino Aero 22. února.

Carmen, nesmrtelná hrdinka
„Carmen není ani frivolní žena, ani ničitelka mužů. Je to upřímná bytost, která když miluje, pak se s tím netají, a když nemiluje, přizná to právě tak. Jinými slovy – je to svobodná žena. Neřekl bych, že by proto měla být označována za tvora, který muže žene do záhuby,“ prohlásil Antonio Gades, když před 30 lety vytvořil po vzoru Saurovy filmové Carmen, v níž ztvárnil hlavní roli, její neméně věhlasnou baletní verzi pro svůj soubor. Měla premiéru v roce 1983 v Paříži a ihned byla opěvována. Gades ji ve své umělecké vizi plné andaluského rytmu, taneční vášně a emancipované svobodomyslnosti navrátil ke španělským prapůvodním kořenům a navíc zvýraznil i sociální prvek díla – nerovnost společenských tříd a s ní spojenou osudovou determinaci každého lidského jedince, které se umí vzepřít jen opravdu silná osobnost.Carmen uvede kino Světozor 25. 2. od 20:30 a na úvod večera se diváci mohou těšit na živé předtančení v podání školy Flamenkeria, jež proběhne od 20 hodin v pasáži Světozor.
 
Země krvavých svateb a ovčích pramenů
Baletní dvojpředstavení Krvavá svatba a Suite Flamenca názorně dokládá Gadesovu tvůrčí šíři i jeho hluboké taneční cítění. Suite Flamenca vychází z tanců tradičního flamenca, jak ho Gades osobně vnímal. Těmito tanci zahájil na začátku 60. let svoji sólovou dráhu. Postupem let pak nastudoval Gadesův soubor osm flamenkových choreografií, z nichž vzniklo právě představení Suite Flamenca – řada svrchovaně uměleckých čísel propojujících estetiku flamenka se sóly, duety a skupinovými tanci, to vše pod Gadesovou tvůrčí vizí, jejíž inspirační zdroje tkvěly v avantgardě stejně jako v klasickém umění.
 
Krvavá svatba, jejíž premiéra se uskutečnila v roce 1974 v Římě, ukazuje na další významný prvek Gadesovy tvorby, a sice na baletní adaptace literárních děl slavných španělských básníků a dramatiků. Na nich Antonio Gades často spolupracoval s jinými vrcholnými španělskými choreografy a nikdy v nich nezapřel své patriotství ke španělskému folkloru a jižanskému pojetí tragiky, vášně či smrti. Při rozpravě o jedné ze strhujících jevištních scén Krvavé svatby, o souboji mezi Leonardem a ženichem, shrnul tehdy Gades svůj přístup k tvorbě slovy: „Tato scéna je to nejtěžší, co jsem v životě dělal. Vyžaduji hodně, všechno. Je to syntéza utrpení, tanec, jako by se šlo na smrt, ale setkání se smrtí je prosté, bez zoufalství a velké podívané.”
 
I poslední Gadesova baletní produkce Fuenteovejuna čerpá ze španělské literatury, zde z Ovčího pramene klasika pozdní renesance Lope de Vegy. Světový taneční mistr a choreograf v této baletní adaptaci dosáhl vrcholu své tvůrčí zralosti a naplnil v naprosté jednoduchosti soustředěný divadelní prostor čistou kvintesencí flamenka a klasických španělských tanců. Historický příběh vesnické vzpoury proti krutému a bezbožnému šlechtici je zde podán v ryzí řeči těla a vrací se na baletní scénu poprvé, kdy ji už navždy opustil sám Gades.
 
Taneční „robota“ Antonia Gadese
Antonio Gades se sám nikdy neprohlašoval za umělce, označoval se jako „trabajador del baile“, tedy jako jakýsi taneční dělník. Určitě ho bytostně ovlivnil původ z chudé rodiny, poznání hladu a soucit s dělným lidem. A pak také jeho velcí taneční učitelé, především Pilar López, která ho pokřtila uměleckým jménem Antonio Gades a s níž studoval pravidla lidového španělského tance: navarrské joty, andaluského flamenka, katalánské a baskické školní tance atp. Velice významná byla i jeho filmová spolupráce s Carlosem Saurou, který se podílel na námětu, choreografii a osvětlení Carmen. Neúnavný popularizátor tradičních španělských tanců, skvělý tanečník a invenční choreograf, jenž mistrně propojoval klasický balet s lidovými tanci, žije i nadále posmrtně ve svém souboru, který nese jeho jméno i tvůrčí odkaz.
 
Kouzelná Popelka z Amsterdamu
Světově proslulý choreograf Christopher Wheeldon nadchl baletní veřejnost již před časem obrazově uhrančivou Alenkou v říši divů v Královské opeře, nyní přišel ve spolupráci s Holandským národním baletem se zcela novou produkcí Popelky za klasického doprovodu nádherné hudby Sergeje Prokofjeva a v neméně uhrančivých kulisách výtvarníka Juliana Crouche. Baletní čísla jsou ve Wheeldonově produkci vždy promísena dětskou hravostí, humorem i nadsázkou, kouzelná scéna podtrhuje lyričnost snů, tužeb, přání a fantazie. Pohádková Popelka měla premiéru v Holandském národním baletu v amsterdamském Het Muziektheater v prosinci 2012 a ihned pevně zakotvila v tamním repertoáru. Krášlí ji i vynikající obsazení v čele s Annou Tsygankovou a Matthew Goldingem. Pražské kino Aero uvede záznam tohoto baletního představení 22. února, uherskohradišťská Hvězda pak hned vzápětí 27. února.
 
Spící krasavice procitne v březnu i v Praze
Březnový přímý přenos baletu Spící krasavice z Královské opery v Londýně nabídne vedle mimopražských kin (brněnská Scala, kopřivnický Puls, uherskohradišťská Hvězda a varnsdorfské Centrum Panorama) nakonec i hlavní město, konkrétně pražské Bio Oko. Přímý přenos tohoto vrcholného díla klasického baletu s choreografií Maria Petipy a Čajkovského hudbou se uskuteční 19. března.
 
Praktické informace
Carmen z Teatro Real v Madridu – flamenco
CO: Teatro Real: Carmen – záznam flamenkového představení | Balet Antonia Gadese | 98 min
KDY a KDE: 25. února 20:30 (Praha – kino Světozor)
Hudba: Antonio Gades, Solera Freire, Georges Bizet: Carmen, M. Penella: El gato Montes a José Ortega Heredia / Federico García Lorca: Verde que te quiero verde
Choreografie: Antonio Gades
Režie: Stella Arauzo
Účinkují: Vanesa Vento, Ángel Gil, Jairo Rodriguez, Joaquín Mulero
 
Krvavá svatba + Suite Flamenca
CO: Teatro Real: Krvavá svatba + Suite Flamenca – záznam flamenkového představení | Balet Antonia Gadese | 30 + 55 min
KDY a KDE:26. března 20:30 (Praha – kino Aero)
Hudba: Emilio De Diego, Perelló y Monreal, Felipe Campuzano
Choreografie: Antonio Gades
Účinkují: Vanesa Vento, Joaquín Mulero, Maite Chico, Ángel Gil, Cristina Carnero
 
Fuenteovejuna z Teatro Real v Madridu – flamenco
CO: Teatro Real: Fuenteovejuna – záznam flamenkového představení | Balet Antonia
Gadese | 93 min
KDY a KDE:22. února 17:30 (Praha – kino Radotín), 20. května 20:30 (Praha – kino Světozor)
Hudba: Antón García Abril, Modest P. Musorgskij, barokní hudba, Antonio Gades, Antonio Solera, Faustino Núñez
Choreografie a režie: Antonio Gades
Účinkují: Cristina Carnero, Ángel Gil, Alberto Ferrero, Joaquín Mulero
 
Popelka z Holandského národního baletu v Amsterdamu
CO: Holandský národní balet: Popelka – záznam | Balet o třech dějstvích | 118 min
KDY a KDE:22. února 18:00 (Praha – kino Aero), 27. února 20:15 (Uherské Hradiště – kino Hvězda)
Hudba: Sergej Prokofjev
Choreografie: Christopher Wheeldon
Scénografie: Julian Crouch
Obsazení
Popelka: Anna Tsygankova
Princ Guillaume: Matthew Golding
Macecha Hortensia: Larissa Lezhnina
Nevlastní sestra Edwina: Megan Zimny Gray
Nevlastní sestra Clementine: Nadia Yanowsky
Holandská symfonie
dirigent: Ermanno Florio
Soubor Holandského národního baletu
 
Balet v kině
Přímé přenosy baletů kombinují špičkové taneční umění s nejmodernějšími technologiemi. HD (High Definition) je akronym pro vysoké obrazové rozlišení, které svou kvalitou daleko převyšuje kvalitu formátu DVD. Zvuk je přenášen v prostorovém šestikanále 5.1.
www.baletvkine.cz
 
Předprodej vstupenek
Vstupenky je možné zakoupit na pokladnách jednotlivých participujících kin. Předprodej ve všech kinech byl již spuštěn a v prodeji je rovněž zvýhodněné abonmá na všechna flamenková představení (nevztahuje se na kino Radotín).
 
DALŠÍ PROGRAM SEZONY
KRÁLOVSKÝ BALET V LONDÝNĚ (ROYAL OPERA HOUSE)
Spící krasavice (přímý přenos) | Petr Iljič Čajkovskij
Středa 19. března 2014 od 20.15
Bio Oko – Praha, kino Scala – Brno, kino Hvězda – Uherské Hradiště, kino Puls – Kopřivnice, Centrum Panorama – Varnsdorf
 
Zimní pohádka (přímý přenos) | Joby Talbot
Pondělí 28. dubna 2014 od 20.15
Bio Oko – Praha, kino Scala – Brno, kino Puls – Kopřivnice
 
BALET PAŘÍŽSKÉ OPERY
Balanchine / Millepied (přímý přenos) | Georges Bizet, Maurice Ravel
Úterý 3. června 2014 od 19.30
Kino Světozor – Praha


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.