Share |

12. Přehlídka animovaného filmu v Olomouci představuje pestrost vizuální kultury "šedivých" padesátých let

foto: pořadatel akce

Přehlídka animovaného filmu v Olomouci (PAF) se dlouhodobě zabývá širokým pojetím fenoménu animace v kontextu kinematografie, mediálních studií a vizuálního umění. Jedná se o plnohodnotný celoroční projekt, který se věnuje dramaturgické a produkční činnosti, vlastní ediční řadě publikací, přípravě kurátorských výstav, projekcí, workshopů a seminářů v tuzemsku i v zahraničí. Přehlídka se prezentuje na konferencích, sympoziích a festivalech za hranicemi i v rámci České republiky.

Vyústěním celoročních aktivit je pak čtyřdenní festival filmové animace a moderního umění s dnes již mezinárodním renomé, pořádaný každoročně na začátku prosince v Olomouci. 12. ročník Přehlídky animovaného filmuproběhne od čtvrtka 5. prosince do neděle 8. prosince.

Letos PAF nabídne svým návštěvníkům celkem šest programových sekcí, připravených vždy odborníky na danou oblast. Je nám ctí, že hlavní programovou sekci pro Přehlídku animovaného filmu dramaturgicky připravil Pavel Ryška.
 
Pestrá padesátástaví proti představě „šedivého bezčasí“ totality pestrý svět ilustrace a animace a celou škálu životních praxí, které přesáhly programové teze komunistických aparátčíků i upřímnou víru mnoha občanů v budoucí společnost všeobecného blahobytu.

Program Pestrých padesátých představí v tematických sondách malou část obrazů z pozapomenutých vrstev československé vizuální kultury, především práci kreslíře Jaroslava Maláka (1928–2012), který se přes ilustrování tendenční satiry propracoval k vynalézavým vizuálním metaforám a stal se autorem s osobitým rukopisem, jenž se na konci padesátých let uplatnil v animovaném filmu.
Autogram v Bažině hniloby nabídne audiovizuální album obrázků a nahrávek z úsvitu kosmického věku. Od karikatury, na níž ruka sovětské vědy a techniky vyrývá na okraj měsíčního moře zvaného „Bažina hniloby” rudý akronym Sovětského svazu, až k množství vizualizací triumfální demonstrace sovětské raketové síly, schopné vyslat do kosmu nejen vědeckou stanici, ale také zasáhnout jadernou hlavicí do té doby neohrožené území Spojených států.

Přednáška Od propagandy k reklamě bude v osvětové a hospodářské propagaci padesátých let sledovat výraznou linii pozvolné transformace obrazů budoucího všeobecného blahobytu prvních let budovatelské éry v lákavá zobrazení aktuálního spotřebního zboží z počátku formování socialistické verze konzumní společnosti.

Strašidla z Trafouše připomenou karikatury „západnických” módních výstřelků a kulturně politické tažení proti „falešné romantice” příběhů z Divokého západu, ale také rukodělné doplňky páskovské módy, inspirované ilustrovanými romány a filmem.
 
Knížky na obrazovce uvedou hlasem animované kresby, které ve studiu Bratři v triku vznikaly ve stejné době jako americké telecomics, kombinující rozhlasovou hru s vizuálním stylem detektivních a vědecko-fantastických komiksů třicátých a čtyřicátých let.
 
Závěr programu Pestrých padesátých je vyhrazen diskuzi se současnými českými a slovenskými designéry a vizuálními umělci o vztahu k výtvarníkům činným v padesátých letech. Výsledný „obraz doby” možná nebude přesnější, ale snad pestřejší než představa šedivého bezčasí totality, kterou nabízela rétorika postkomunistického antikomunismu, a umožní označit i další místa, kde minulé prosakuje do aktuálního.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.