Vitra Design Muzeum v německém Weilu nad Rýnem zve na rozsáhlou výstavu The Bauhaus s podtitulem #itsalldesign, na které podává první ucelený přehled o bauhausovském designu. Návštěvníci mají až do 28. února 2016 možnost zhlédnout vzácné exponáty z oblasti designu, architektury, umění, filmu a fotografie jedné ze světově nejvýznamějších avantgardních škol umění, designu a architektury.
Výstava, kurátorovaná Jolanthe Kugler zároveň konfrontuje bauhausovský design se současnými tendencemi a tématy v oblasti designu a díly současných designérů, umělců a architektů.
Bauhaus #itsalldesign tak ukazuje, že Bauhaus ani v dnešní době neztrácí na významu, ačkoliv se jedná o již legendární kulturní instituci. Z umělců a designérů Bauhausu jsou na výstavě zastoupeni například Marianne Brandt, Marcel Breuer, Lyonel Feininger, Walter Gropius, Wassily Kandinsky a další známá jména. Výstava nabídne rovněž dílo současných designérů a umělců jako je Adrian Sauer, Enzo Mari, Konstantin Grcic, Hella Jongerius, Alberto Meda a další. Výstava také odhaluje překvapivé podobnosti mezi ústředními tématy Bauhausu a tématy, o nichž se v oblasti designu v současné době diskutuje. Patří k nim možnosti nových materiálů a výrobních postupů, úloha designéra ve společnosti a výhody mezioborové spolupráce. To vše se odráží i v podtitulu výstavy, která návštěvníky a čtenáře vybízí, aby se podělili o svůj názor na tohle téma.
Výstava je rozdělená do čtyř tematických částí. Začíná historickým a sociálním kontextem Bauhausu. Druhá část představuje ikonické i méně známé bauhausovské objekty a také jejich původ, který vychází z průsečíku umění, řemesel a průmyslu. Další část výstavy se zabývá prostorem a ukazuje, jak se na definici designu v pojetí Bauhausu podíleli nejrůznější designéři, včetně scénografů, architektů, kteří vymýšleli nejmenší možné bytové jednotky, a umělců, kteří přicházeli s teoriemi barev a prostorovými modely. V tomto ohledu se ukazuje, že Bauhaus byl díky zájmu o rozšíření designu do všech sfér života patrně prvním uměleckým modernistickým „totálním experimentem“. Poslední část výstavy se zaměřuje na vyjadřovací prostředky, které Bauhaus využíval, od typografie až po experimentální filmy a fotografie a také na (v mnoha případech systematicky promyšlené) vytváření mýtů a klišé, jež se s Bauhausem pojí i dnes.
Výstava nabourává klišé, že bauhausovský design byl především minimalistický, střízlivý a geometrický, a ukazuje, že se designéři z Bauhausu zajímali o sociální souvislosti, experimenty a procesy. Bauhaus prosazoval otevřené pojetí designu, a proto má velký podíl na tom, že dnes najdeme design úplně všude.
Do 28. 2. 2016
Vitra Design Museum, Weil nad Rýnem, Německo