ArtBanana je web podporující současné umění - a také jeho příznivce. Můžete si tu za přijatelné ceny pořídit díly současných výtvarníků. Mít doma originál nemusí znamenat utratit statisíce, ale ne každý má kámoše mezi umělci.
"Za tímto startupem stojí parta nadšenců, které již nebavilo sledovat to, že je v každé domácnosti plakát s pohledem na Eifellovu věž. Zároveň reagujeme na současný trend přesunu do online světa, kdy je již nová generace potenciálních zájemců o umění zvyklá nakupovat přes internet a očekává jistý standard a služby," řekli nám provozovatelé.
"Momentálně nabízíme přes 200 děl ze sedmi galerií (např. pražské The Chemistry Gallery či Galerie kritiků). Chceme dokázat, že originální umění si může dovolit kdokoli. Spolupracujeme s galeriemi i samostatnými umělci ve snaze nabídnout co nejširší portfolio obrazů a grafických listů a v budoucnu i např. plastik či skla."
A jak se ArtBanana zrodila?
"Nápad vznikl už celkem dávno. Bylo to v době, kdy se na webu začal silněji prosazovat globální server saatchionline.com, který prodává výtvarné umění po celém světě a slouží také jako stránka, kde se umělci samostatně prezentují. Říkal jsem si, že něco podobného u nás zatím není, ale měl jsem myšlenku projekt udělat jinak. Saatchi je až moc otevřená platforma, kde může své výtvory dát opravdu každý. Proto jsem se rozhodl, že by bylo fajn vytvořit jediný web, který by podobným způsobem prezentoval umění, které nabízí kamenné galerie. Ty většinou zastupují již prověřené autory a jsou určitým způsobem i známkou kvality nabízeného autora. ArtBanana je tudíž prodejní portál, který slouží galeriím jako jejich jednotný eshop. Samozřejmě jsme se časem ale nemohli zaměřit jen na galerie a proto u nás prezentujeme i samostatné umělce, kteří nejsou zastoupeni galeriemi.
Samotný název ArtBanana vznikl náhodou z obrovského množství názvů, které přicházely v úvahu. Název ArtBanana byl však zdaleka nejchytlavější a nejvtipnější. Zároveň i barevnost loga odkazuje na popart z generace Andyho Warhola, který navrhl notoricky známý banán pro album legendárních Velvet Underground. Logo je ve tvaru samolepky, čímž vtipně odkazuje k notoricky známým samolepkám na banánech. Název se nám zdál vtipný, snadno srozumitelný, lehce zapamatovatelný ve všech jazycích a také se nám podařilo získat doménu artbanana.com, kterou využijeme při expanzi do dalších států.
Za projektem se skrývají zejména Ján Gajdušek a Štěpánka Šebková, kteří dnes tvoří jeho hlavní páteř. Nápad ale vznikl tak, že se jednou na Silvestra v Beskydech potkali Leoš Novotný s Honzou Gajduškem a při jednom lesním alkoholickém výletu je napadlo, že vytvořit podobný projekt by vlastně bylo docela fajn. Leoš je od té doby hlavním investorem projektu a Honza jej řídí. Štěpánka Šebková k nám přišla o něco později a dnes je pro projekt nepostradatelnou osobou. Za investiční skupinu Aakon Capital dále projekt hlídají Jan Matoušek a Tomáš Adámek. Máme také dvě šikovné stážistky, které nám pomáhají s administrativou a online marketingem."
www.ArtBanana.cz