view counter
Share |

Zuzana Osako: Namočit štětec do tuše...

archiv autorky

Jak se vyvíjel váš styl, kdy jste měla pocit, že jste se "našla" v illustracích? A věděla jste, že tohle je Vaše  vysněná práce?

Lidi a módu kreslím od mala nejraději a většinou v dětství jsem své postavy kreslila v určitých situacích. V patnáctinácti jsem už  zachycovala lidi na ulicicích, diskotékách, na nádraží, později děti jak si hrají nebo spí. Až před několika lety se ale stala ilustrace a módní ilustrace ve světě tak velkým trendem v reklamě, že jsem si řekla, že se jií zkusím věnovat na 100% i profesionálně. Rozeslala jsem portfoio, ale české prostředí nebylo připravené moc reagovat a jen velmi pomalu se dařily drobné spolupráce. Vsadila jsem loni 7 měsíců práce na vlastní projekt Czech Fashion Illustrated, abych si to prostředí nakopla a vyšlo to.

Pracovala jste v Miláně jako modelka. Jak dlouho a kdy? 

Do Milána jsem odcestovala na konci 9té třídy na rok.

Jaký je svět modelingu oproti umělecké sféře?

Modeling jsem začala dělat proto, abych se přiblížila světu módy, ve kterém jsem toužila pracovat jako designér. Dnes jsou to pro mě  světy úzce propojené. Couture je řemeslo, ilustrace také..Móda je design, stejně jako komerční ilustrace a vše je to umění, svět krásna, smyslovosti a zároveň disciplíny. Brzy poté jste odjela do Japonska - jak se to stalo?  Do Tokya jsem odletěla v 17ti na letní prázdniny pracovat jako modelka, o pět let později žít se svou rodinou na pět let.

Měly tyhle přesuny zásadní vliv na váš styl? Vaše použití tuše orientální styly evokuje...

Japonsko bylo zásadní pro mou současnou techniku-práci tuší. Tuš má jemnost  a v mnohém kvalitu kresby, je ale oproti tužkám atd. silně kontrastní. Každý dotek štětce namočeného do nezředěné tuše  zaznamená místo v čase, kdy jsem se dotkla papíru, černě na bílém. Pro mě jsou to informace o tom, čeho jsem si v daný moment rychlé práce všimla. Zároveň tuš umožnuje nekonečně mnoho odstínů šedi, nesmírnou jemnost. Na každém papíru se chová jinak.Tuš a papír mi dávaji maximální prostor a zřetelnou zpětnou vazbu. Je to skvělá meditační technika, při ryché práci dokáže zaznamenat mnoho informací, ze kterým pak ve studiu vycházím při zpracování.Letos jsem  vyměnila štětce za kaligrafická pera Waterman, která mi umožnují pracovat jemně a čistě při maximální rychlosti a díky ostrým hrotům zachytím i detaily, které hrají ve folkloru velkou roli. Dodatečně kresbu perem rozmývám vodou štětcem.

Proč jste se vrátila zpět do Čech?

Mohu být jinde na chvíli, z konkrétního důvodu. Tady jsem doma.

Co jste si přivezla v duši a srdci z Vašich cest?

Asi schopnost ocenit, jaké to tady máme. To, co nám zde chybí, si můžeme sami vytvořit. V cestě nám stojí občas něčí zatvrzelost, ale nic víc  Jsou tady skvělí a šikovní lidé, ochotní budovat. Čekat, až to udělá někdo za nás, nebo si za tím komfortem odejít jinam, je taky možnost. Mě ale baví právě to nacházení a využívání potenciálu. Hodně velká část mých aktivit je produkce.

Později se vaše ilustrace začaly objevovat v českých magazínech, jak začala spolupráce u nás?

Prvních několik ilustrací jsem udělala pro Mdls.cz, kde se má práce zalíbila šéfredaktorce. A i teď pracuji pro ty, kterým se líbím a kteří se líbí mě. Pravidelně letos ilustruji třeba pro Harper’s Bazaar fejetony Olo Křížové.

Co vás na téhle práci nejvíc baví a naplňuje?

Všechno! Kamkoli se chci podívat zblízka, kohokoli chci potkat a poznat, se mohu prokreslit. A protože miluji řemesla a šikovné lidi, jsem v prostředí mé práce dokonale šťastná. Spolupracuji také s hudebníky, herci, spisovateli a televizními režiséry, občas mám možnost navštívit výrobu věcí, které se mi líbí. Často také propojím svou práci s těmi, pro které na začátku jen kreslím a vzniká společný výstup. Tento rok jich bude plný , moc se těším.

Jsme hodně pozadu za zahraničím, kde se možná zdá být podíl kreseb větší, jaký vidíte rozdíl?

Byli jsme dlouho, chybí nám v některých sférách dynamika, ale rozhodně ne mezi kreativci a je to pořád lepší. Tím myslím teď hlavně to, že nepoklusáváme už jen ve snaze rychle kopírovat, co jsme viděli venku, ale že zde vznikají krásné autorské projekty, vycházející z našeho prostředí-možností, zájmu a potřeb. Pravda je,  že často produkce eventů, na kterých běžně v zahraničí  ilustrátoři nechybí, u nás pracuje s pětinovým rozpočtem, který navíc u nás shání výjímečně těžce. Marketingová oddělení velkých firem u nás ještě často hluboce spí.Investují do „jistých, podle zaběhlých tabulek propočitatelných, aktivit, které ale často nepřekvapí, nezaujmou, nepotěší. Prostě tam sedí pan inženýr už od roku 1993 a na nabídku argumentuje tabulkama, „investuje“ do neživé reklamy hodně peněz, ač by za polovinu krásně mohl podpořit perfektně medializovaný projekt a zviditelnil firmu mnohem lépe, získat nové sympatie veřejnosti. Pak je samozřejmě do rozpočtu eventů náročně zahrnout ilustrátory, přednost má osvětlovač, hosteska..

Vystavujete i samostatně, chystáte nějakou výstavu v nejbližší době nebo prodej v galeriích případně kde?

Na podzim jsem se rozhodla pro jednu větší výstavu v Praze, na které chci ukázat propojení řemesla, folklóru a současné  módy. Vlastně až na portrét všechna témata, kterými se letos zabývám. Mám několik dalších nabídek galerií, ale asi se spíš budu soustředit na své projekty a na zakázky.

 

Momentálně se podílíte na jakých aktivitách u nás?  Jaké jsou Vaše další cíle a plány v České republice?

Výrazné dlouhodobé  projekty jsou Živý folklor ve režii Jihomoravské komunitní nadace, ilustrace knihy Stařenky,pro niž si sbírám materiály naživo, stejně tak  mapování českých tradic a řemesel, spolupráce se značkou Stefanel (Stefanel Chodov a Brno), kteří mé fashion ilustrace využívají v celém světě. Tento měsíc tvoříme s tváří této značky, herečkou Simonou Stašovou, sérii ilustrací letní kolekce, která bude současně kampaní nejnovějších per Waterman. Poprvé tak vzniklo spojení dvou mých partnerů v jedné kampani! Spolupracuji také  s režisérkou České televize, pro niž se zaměřuji na portrét, dva krásné audiovizuální projekty chystáme na podzim v Praze s italským dirigentem Walterem Attanasim..Postupně buduji vlastní značku Zuzana Osako. Teď připravuji  kolekci kožených doplňků s folklorními motivy ve spolupráci s luxusním brašnářem Šíma Prague a kolekci nábytku s českými ručně malovanými prvky pro La Naturu.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.