Co se stane, pokud z muzea zmizí všechny obrazy? S - na první pohled absurdní - představou si pohrála Moravská galerie ve spolupráci s umělci Jiřím Frantou a Davidem Böhmem. Ti překreslili klasické obrazy od Josefa Čapka, Jana Zrzavého či Toyen a vtiskli jim přímo na stěnách galerie nový život. Výstava portvá do 12.6.2016.
Uměleckou dvojici Jiřího Frantu a Davida Böhma přizvala Moravská galerie ke spolupráci, když chystala zapůjčení dvou významných děl ze stálé expozice na výstavu do vídeňského Belvederu. Obrazy Oběšený od Bohumila Kubišty a Prometheus od Antonína Procházky nahradili akvarelovými kresbami, které vytvořili přímo na stěny výstavního sálu. Černé kontury motivů děl připomínající komiksové kresby nepřehlédnutelně oživily prostor expozice.
Výsledek nakonec zaujal natolik, že se Moravská galerie rozhodla Böhma s Frantou oslovit k odvážnému projektu - přemalovat všechny obrazy ve stálé expozici moderny. Díla nyní vznikají přímo v prostoru galerie a poprvé budou kompletně odhalena návštěvníkům Brněnské muzejní noci. Originály děl budou svěšeny a uloženy do depozitáře, na své místo se opět vrátí 15. června. Pouze po dobu několika málo dní tak budou mít možnost návštěvníci zažít netradiční zážitek z originální interpretace děl klasiků a již možná dobře známé, stálé expozice Moravské galerie!
Na základě kreseb Jiřího Franty s Davidem Böhmem vznikne netradiční katalog expozice, pracovní listy pro žáky mateřských, základních i středních škol a doprovodné programy pro dětské i dospělé návštěvníky, které budou reflektovat otázku transferu obrazu do originální kopie.
David Böhm (1982) vystudoval Akademii výtvarných umění v Praze (ateliéry Vladimíra Skrepla a Vladimíra Kokolii). Má za sebou mnoho sólových i společných výstav a také knižních spoluprací, která získaly řadu ocenění. Například Magnesii Literu za knihu Hlava v hlavě, která obdržela také ocenění Nejkrásnější knihy roku, nebo Zlatou stuhu za Výtvarný počin, kterou byla ohodnocena kniha Ticho hrocha.
Jiří Franta (1978) absolvent Akademie výtvarných umění v Praze (ateliéry Antonína Střížka a Vladimíra Skrepla) je členem umělecké skupiny Rafani a v současnosti působí v Ateliéru malby na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Výtvarně se podílel na knize Proč obrazy nepotřebují názvy, která rovněž získala ocenění Magnesia Litera. Společně s Davidem Böhmem byl opakovaně nominován na Cenu Jindřicha Chalupeckého.