Share |

Výstava UMPRUM 2014: Výběr toho nej, co vzniklo na umělecké škole

foto: pořadatel akce

Výstava UMPRUM 2014: Vysoký čas spojování odlišeného a horlivého skládání do vrstev
21. 1. – 15. 3. 2015
Vernisáž 20.1. 2015
Veletržní palác Praha

 
Studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové se v lednu po roce opět vrátí do Veletržního Paláce v Praze, aby ukázali, jaký byl jejich pracovní rok 2014. Výstava UMPRUM 2014 s podtitulem „Vysoký čas spojování odlišeného a horlivého skládání do vrstev“ je pravidelnou prezentací všech školních ateliérů. Počtvrté díky tomu dostane veřejnost příležitost seznámit se s tvorbou nejmladší generace umělců, která studuje na nejvýznamnější umělecké škole v České republice.
 
Letos vybírala práce trojice kurátorů Cyril Říha, Roman Brychta a Vít Havránek. V předešlých letech se výběru prací ujali Federico Díaz a Karel Císař (Uměleckoprůmyslové museum 2011), Maxim Velčovský a Tereza Bruthansová (Dox2012) a David Kořínek, Marek Meduna a Robert V. Novák ( Veletržní palác 2013) Kurátorský tým se obměňuje záměrně každý rok a sestává vždy z jednoho teoretika a jednoho aktivního umělce, který zároveň vede na UMPRUM ateliér.
 
Letos mezi vybranými studenty zaujme například Alena Hájková z Ateliéru skla. Bude vystavovat diplomovou práci Demodocus, která je zaměřená na pochopení světa nevidomých. Hlavní inspirací je haptické vnímání člověka, kde platí odlišné hodnoty. Hlavní částí je nápojový set, který je zaměřen na usnadnění používání sklenic nevidomými a jejich lepší orientací při stolování. Toho je dosaženo upravenou proporcí sklenic s drobnými haptickými prvky.
 
Její spolužačka Adéla Fejtková ( Ateliér K.O.V.) se nadchla v minulém roce šedou litinou, specifickým materiálem, který je velmi pevný a prakticky nezničitelný. „Hrála jsem si s myšlenkou zakonzervovat do trvalého materiálu něco, co je obvykle pomíjivé“, vysvětluje Adéla, proč zakonzervovala do litiny vlastní odrůdy jablek. Vznikla tak tajemná kolekce svícnů Hybridy.
 
Jednoduchý a minimalistický dřevěný věšák Šup Šup představí na výstavě Eduard Hermann ( Ateliér produktový design). Eduard vytvářel jednoduché modely věšáků ze špejlí a gumiček a tak postupně objevil, že se dá "skládat" jednoduchým roztažením tyčí od sebe / k sobě. Hodí se do každého interiéru a zároveň unese ohromnou zátěž oblečení.
 
Ve stejném ateliéru studuje Lukáš Kuba. Lukáš spolupracoval s tradiční českou firmou Tonak, která vyrábí klobouky. Výsledkem je originální klobouk vycházející ze vzoru německých válečných helem.
 
Na dlouhodobou spolupráci UMPRUM s automobilkou ŠKODA AUTO navázal Lukáš Řípa ( Ateliér průmyslový design). Jeho hlavním cílem byl návrh dopravního prostředku na zadané téma „Ekomobilita pro udržitelné město“ a zároveň „Automobil jako socha (parkoviště jako galerie)“. Celá diplomová práce je zaměřena na konkrétní město, a to na Mladou Boleslav, ve které automobilka sídlí, a město tak musí řešit mnoho problémů, které se zdejší dopravou souvisejí. Navržený systém bere v úvahu i interakci spotřebitele s produktem a navádí uživatele k zodpovědnosti za jeho užívání. Jeho vize nese název Uzpůsobeno městu budoucnosti (Fit to Future City).
 
Michael Tomalík  a jeho křeslo Idol zařadil prestižní časopis o designu DOMUS mezi deset vrcholů studentského designu roku 2014. Inspiraci našel ve vlastním dětství. „Období, kterým se zabývám, tj. zhruba od mých 5 do 12 let, je pro mne inspirativní především proto, že jsem neměl ponětí o designu, vkusu nebo technologii výroby. Šlo o dobu nezatíženou vědomostmi.“ Přibližuje Tomalík, co ho vedlo k vytvoření ohýbaného a svařovaného křesla, které na první pohled upoutá netradičním pojetím.
 
Veletržní palác
Dukelských hrdinů 530/47, Holešovice, 170 00 Praha 7 ‎
Kurátoři: Cyril Říha, Vít Havránek, Roman Brychta
Grafický design: Mutanta
Vernisáž 20. 1. 2015 v 18 hodin
21. 1. 2015 – 15. 3. 2015
 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.