Co ještě nevíte o filmu Pouta? Co vlastně dělá filmový produkční? A kam zmizel pořad Hotel Insomnia? Vratislav Šlajer z Bionaut Films nám to vysvětlil. Ovšem vzali jsme to od začátku.
Čím si chtěl být, než tě napadlo být filmařem? Proč tě přitahují zrovna filmy a TV?
To rozhodnutí přišlo dost brzy, už někdy na základní škole. Předtím jsem chtěl být spisovatel, protože mě bavilo číst a vyprávět. Pak jsem objevil film a chtěl se stát režisérem. Někdy na střední škole jsem víc pochopil, jak film funguje a došlo mi, že pro mě bude nejlepší producentství. To je kreativní profese, ale je v ní víc pohybu, energie, variability. Je to asi stejně sebezničující jako režie, ale tak nějak jinak. Prostě mě to přišlo jako správný a jediný možný, tak jsem za tím šel.
Věnuješ se produkci. Pro mnoho lidí je tohle povolání trochu záhadné, co vlastně děláš v rámci své profese za úkoly?
Producent propojuje celý projekt a ručí za něj jako za celek. A to i kreativně. Každý producent má svůj styl, rozhodně to ale není čistě finanční profese, jak si většina lidí myslí. A producent taky není nutně investor projektu, naopak investory shání a přesvědčuje, aby na projekt dali peníze. A pak jim garantuje, že ten film bude takový, jaký slíbil.
Já se většinou snažím poznat na projektech a v lidech to nejlepší, to funkční a originální, to čemu se může říkat talent. Pak dělám všechno proto, aby ten talent mohl vyniknout a zúročit se. A protože film nedělá jeden člověk, ale je to skupinová práce, důležitý je umět ten talent různých lidí kombinovat, pomáhat jim, aby společně fungovali líp než každý sám. To je dost otázka intuice, takže vlastně taky talentu. Já se prostě snažím, aby filmy, co dělám, byly lepší než já, než všichni kdo se na nich podílí, aby nás ten film překvapil. To je možná trochu magie, ale fakt to tak funguje.
A pro mě je důležitý i názor. Cokoliv člověk dělá, musí dělat s nějakým přesvědčením. Dělání filmů je společenský úkol - filmy musí být pro lidi důležitý, jinak jsou k ničemu.
REKLAMY, KOMIKSY I DIVADLO
Co všechno dělá Bionaut a čím je výjimečný? Bionaut je známý alternativními projekty, dokáže si na sebe vydělat? Nebo ho dotujete z jiných aktivit, a jakých? Pod Bionaut spadá i Filmbreak, jaké projekty dělá tahle firma?
V Bionautu vznikají filmy různých žánrů – hrané, animované, dokumentární, kombinované. Vydali jsme i pár knížek, většinou komiksů. Teď možná zkusíme divadlo. Důležitá je výpověď, názor, styl. A taky hledání.
Podstatný je, že Bionaut Films funguje jako součást několika firem. Má dvě sesterské firmy – FilmBrigade a FilmBreak, ve všech působíme společně s kolegou producentem Petrem Bílkem. Ty firmy se liší dramaturgií, jako celek se ale doplňují – ekonomicky i kreativně. FilmBrigade je filmová a televizní produkce se snahou vyrábět mainstreamové a žánrové filmy a televizní projekty (jako např. seriály Letiště nebo Přešlapy), FilmBreak je reklamní a servisní label, Bionaut Films je tzv. artová produkce. Díky tomuhle rozdělení se uživíme a můžeme si dovolit dělat projekty naplno a občas i riskovat.
Dělal si na filmu Pouta, řekni nám o něm něco, co se neví.
Ten film není vyprávěný uplně podle pravidel a v tom je myslím jeho kouzlo. Má originální poetiku, která vzniká kombinací scénáře Ondřeje Štindla, režie Radima Špačka a kamery Jaromíra Kačera. Ta originalita je ale taková nenápadná a proto může někomu připadat spíš jako chyba. Ten film si pohrává s žánrem, ale neni žánrovej, staví na atmosféře, ale pořád hledá příběh, kterej se ale pak vypráví v nepravidelným tempu...
Spoustu lidí ten film fascinuje, ale neví si s nim rady a tím je trochu štve. Příběh a atmosféra se tu skládají trochu jinym způsobem, než jsme zvyklý, současně to ale není experiment. Ale jestli má ten film opravdu hodnotu ukáže až čas. Já ho mám rád a naplno si za nim stojím.
JAK POPOSTRČIT FILM
Jak vnímáš ocenění, kterého se mu teď dostává?
Ocenění je skvělý. Je to vlastně jako by někdo ten film doporučil, popostrčil ho trochu dopředu a řekl, že stojí za to. Takže mám radost a doufám, že to Poutům pomůže najít další diváky.
HLAVNĚ UDĚLAT SHOW
Dělal si pořad Hotel Insomnia, jak vznikl a jaká je tvoje role v něm?
Hotel Insomnia už skončil, udělali jsme deset dílů a pak se propadl v černé díře Český televize. Já osobně jsem čekal, že nás zruší po třech dílech, ale to se nestalo. Namísto toho nás nenápadně vymizeli během prázdninový pauzy. Ten pořad byl pokus zkombinovat dohromady několik formátů – talkshow, sketchshow, musicshow a to všechno se zadáním věnovat se alternativě. My jsme hlavně chtěli, aby to byla ta show, aby to byla legrace a kolem ní se divák něco dozvídal. Byla hrozná dřina to všechno sladit a dát tomu smysl. Po těch deseti dílech jsme měli pocit, že už trochu víme jak na to a plánovali jsme po prázdninách velkej návrat. Takže pro nás je to trochu neukončená věc a jsme pořád připravený v tom pokračovat, stačí říct.
Moje původní ambice byla, aby se na ten pořad dívali moji kamarádi i moje máma. Moje máma měla trochu problémy, ale třeba díl o dětech jí bavil.
Ten pořad vznikl tak, že mi zavolala tehdejší programová ředitelka Kateřina Fričová, že dělá tendr na živě vysílaný alternativní diskusní pořad a že slyšela, že by mě to mohlo zajímat. My jsme už nějakou dobu s Petrem Zahrádkou chtěli dělat živou sketchshow, takže tohle byla příležitost. Na ten pořad nebylo moc peněz, tak jsme svoje honoráře vyměnili za možnost zkoušet nevyzkoušený, za svobodnej televizní prostor. Natočili jsme pilot a soutěžili s dalšíma v tendru, ten jsme pak napůl vyhráli (střídali jsme se s druhým pořadem Pozdní sběr). Já jsem na projektu fungoval jako spoluautor konceptu, řešil jsem témata dílů, dával dohromady hosty apod. Postupně jsme dali dohromady dost nesourodou skupinu lidí a autorů a zkoušeli tuhle nesourodost nějak uřídit. Potřebuju ještě trochu odstup, abych mohl Insomnii sám zhodnotit, ale mám pocit, že jsme se přiblížili něčemu zásadnímu. Kde jinde se potká miss ČR s pánem co bydlí v domě ze sena? Nebo jaký další live pořad má zpřeházenou časovou osu?
Chtěl bys pracovat i na mezinárodních projektech?
Určitě. Mezinárodní pro mě znamená i to, že vznikne česká věc která funguje i jinde než v Čechách. Snažit se o mezinárodní projekty má určitě smysl, ekonomicky i kreativně.
Kromě filmu dělal Bionaut i knihy, bude v tom pokračovat?
Nemáme ambici stát se vydavatelstvím s každoročním edičním plánem. Je to spíš otázka konkrétních věcí. Když máme pocit, že má cenu vydat knížku, tak jí vydáme. Takže určitě v tom chci pokračovat, ale to neznamená, že další knížka nevyjde třeba až za deset let.
Jak se bráníš rutině?
Když mám pocit, že se věci opakujou, tak se snažim změnit směr. Mám práci, která to umožňuje. A snažim se nestavět si předem žádné hranice.
Jak ti změnilo život narození dítěte?
Děti dávají smysl tomu, co dělám. Když se narodila naše první dcera, najednou mi došlo, že je to vlastně všechno hrozně jednoduchý. Předtim jsem pořád hledal ty velký věci a často míjel to podstatný. Můj úkol je pomoct dětem žít spokojenej život a s tim souvisí i starost, aby ten svět dával smysl, protože mám pocit, že jim to dlužím.
DEBUTANSTSKÝ THRILLER
Co chystáš na nejbližší měsíce?
Od března točíme film Vendeta, thriller, je to debut Miroslava Ondruše. Budeme se snažit natočit nekompromisní příběh, žánr naplno. V létě doufám natočíme s Petrem Zahrádkou a Terezou Dusovou komedii Revizor, připravujeme druhý film s týmem Pout, tzn. scénář Štindl, režie Špaček, kamera Kačer, název je Místa. S Martinem Ryšavým máme několik dokumentárních projektů a rozjíždíme teď jeden hraně dokumentární projekt ze severních Čech. Zkoušíme něco vymyslet s Jirkou Havelkou, Maria Procházková píše nový scénář a rád bych natočil dětskou detektivku a konečně pořádný český velkofilm.
Co děláš proti šedi?
Jdu domů, kde mám tři úžasný holky – dvě dcery a svojí ženu. S nima je legrace a vždycky se dozvím něco důležitýho. Bez nich bych neexistoval.