Share |

Viktor Frešo představuje svůj "mongoloidní pop art"

Do DSC Gallery se vrací jeden z nejvýraznějších současných slovenských výtvarníků. Autor legendárního Pičuse Viktor Frešo (1974), který ve svém díle s podtónem lehkosti, humoru, ironie a hry poměrně agresivně vyjadřuje pohrdání výtvarnou scénou a jejím fungováním, v progresivní pražské síni vystavuje podruhé.
 
Představuje tu koncept, který sám v době příprav nazval mongoloidním pop artem. „Tím, že jsem běloch žijící ve střední vrstvě ve střední Evropě, funguji finančně, nemám žádný hendikep a nejsem ani homosexuál, tak nemám žádné existenční téma. Takže čerpám jen z toho, co jsem. Vycházím z toho, že mám obrostlou kulatou hlavu,“ říká o své inspiraci výtvarník, pro jehož tvorbu jsou typické provokace a velká gesta. „Frešo se programově soustřeďuje na jedno razantní podvratné gesto, koncentrovaný elementární tvar a zásadní výpověd „na tvrdo“. Neustále vytváří nové kritické a vyostřené situace, které narušují pravidla a divákovo vnímání světa a umění. Právě spojení post- konceptuálních východisek a punkových přístupů, vytváří osobitou rebelskou poetiku jeho surových gest,“ říká doslova kurátor výstavy Vlado Beskid.
Frešo zde představí sérii autorských „mongoloidních“ hlav v rozličných formách a provedeních. Od expresivní malby na skle, přes skleněnou kouli s neony, vyexponovanou Gebuľku, až po stylizovanou Boženku s ornamenty (2016). „Pop art je moc seriózní. Je to uzavřená věc. A já se cítím být jemně mongoloidní, takže tohle je mongoloidní pop art,“ uvažuje výtvarník. Druhou sérií děl, která budou v DSC Gallery k vidění, je řada vertikálních nefunkčních objektů, založených na mechanickém vrstvení technologických prvků, high-tech fragmentů a kabelů, napíchnutých na jednu jehlici (Gyros, 2016- 2017). „Tyto kuchyňské a kosmické „kebabové“ jehlice, prezentují komponenty z hudebního světa (hliníkové úchyty, spínače, struhy, reproduktory, mikrofony) a odkazují na osobní a rodinné zázemí autora. Obě série, jsou doplněny množstvím „sexy“ osvětlení z neonových trubic, žárovek a LED diod,“ upozorňuje Vlado Beskid.
Viktora Freša se na výstavě znovu představí, jako mezinárodně úspěšný autor, o kterého mají zájem galerie i soukromí sběratelé. „To, že specifický humor Viktora Freša a jeho originální umělecké přístupy přesahují hranice Česka a Slovenska dokládá to, že má jako jeden z mála současným umělců kromě DSC Gallery i několik zahraničních zastupujících galerií, například v Holandsku, USA, Kanadě. Tyto galerie pořádají jeho výstavy a vozí ho pravidelně na veletrhy s uměním. Jeho usazení v mezinárodním dění a mezi umělci, o které je zájem na mezinárodní scéně potvrzuje jeho neustálá přítomnost na různých veletrzích včetně těch nejlepších v Miami, NY nebo Basileji,“ připomíná galeristka Olga Trčková. „Na veletrhu Start v Londýnské Saatchi gallery na našem stánku byla armáda nazlobených panáčků s velkými hlavičkami Viktora Freša jednoznačně nejfotografovanějším objektem. Autor před lety překročil hranice lokální scény a jeho kariéra je v zahraničí dnes již reflektovaná odbornou i sběratelskou scénou.“
Návštěvníci DSC Gallery by se proto měli od 2. února do 7. března, kdy se pozoruhodná výstava Viktor Frešo Now koná, připravit na umělecký zážitek plný gest, (sebe) ironie a hry.
 www.dscgallery.com

 

Kurátorský text
DSC gallery prezentuje nejnovější kolekci děl, intermediálního umělce Viktora Freša, který patří k výrazným postavám na české a slovenské výtvarné scéně (nar. 1974 v Bratislavě, absolvent pražské Akademie výtvarných umění v roce 2005).
Frešo se programově soustřeďuje na jedno razantní podvratné gesto, koncentrovaný elementární tvar a zásadní výpověd „na tvrdo“. Neustále vytváří nové kritické a vyostřené situace, které narušují pravidla a divákovo vnímání světa a umění. Právě spojení post-konceptuálních východisek a punkových přístupů, vytváří osobitou rebelskou poetiku jeho surových gest.
Skrze svobodné používání jednotlivých médií, se Frešo poslední dobou sousřeďuje na 3D výstupy- tvorbu objektů a asambláží. S jistou dávkou ironie, vtipu a nutného odstupu, umělec vytváří řadu nefunkčních objektů a kombinovaných novotvarů. Jedná se o hraniční podobu sochy a její akceptovatelnosti, kde se prolíná post-minimalistická forma s obsahovou vyprázdněností a fragmenty „ready made“. V rámci výstavy přináší Frešo sérii autorských „mongoloidních“ hlav v rozličných formách a provedeních. Od expresivní malby na skle, přes skleněnou kouli s neony, vyexponovanou Gebuľku, až po stylizovanou Boženku s ornamenty (2016).
Druhá série děl je řada vertikálních objektů, založených na mechanickém vrstvení technologických prvků, high-tech fragmentů a kabelů, napíchnutých na jednu jehlici (Gyros, 2016-2017). Tyto kuchyňské a kosmické „kebabové“ jehlice, prezentují komponenty z hudebního světa (hliníkové úchyty, spínače, struhy, reproduktory, mikrofóny) a odkazují na osobní a rodinné zázemí autora. Obě série, jsou doplněny množstvím „sexy“ osvětlení z neonových trubic, žárovek a LED diod.
Skrze tento „střet“ materiálů a kontextů, Frešo generuje hybridní objektové krížence, kterým stále vládnou elementární gesta, štiplavá (sebe) ironie a osvobozující smARTové hry.

 

VIKTOR FREŠO NOW
DSC Gallery
Dlouhá 5, Praha 1 
Výstava trvá do 7. 3. 2017
Kurátor: Vlado Beskid
VSTUP ZDARMA


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.