Bienále Festivalu tanečních filmů je unikátní přehlídka prezentující filmy o tanci a tanečních osobnostech, ale také filmy vyprávějící o světě skrze taneční pohyb a choreografii – tzv. dance for camera filmy. Letos se festival uskuteční v kině Světozor ve dnech 11. – 13. května. Festival uvádí filmy, které běžná distribuce, ani jiné kanály divákům nenabídne.
Hlavní festivalovou událostí bude česká premiéra izraelského dokumentu Mr. Gaga. Strhující portrét Ohada Naharina, světově proslulého izraelského choreografa, jehož díla v Česku uvádí například Národní divadlo v Praze, soubor 420PEOPLE či Moravskoslezské divadlo v Ostravě, natočil slavný dokumentarista Tommer Heymann, který bude i hostem festivalu. Název filmu odkazuje k univerzální taneční technice, kterou Ohad Naharin vyvinul. Technikou Gaga se mohou zdokonalovat jak profesionální tanečníci, tak taneční amatéři bez ohledu na věk a fyzickou kondici. Gaga má i prokazatelné terapeutické účinky u lidí s různým stupněm fyzického či mentálního postižení.
Další velkou událostí bude premiéra unikátního snímku A Living Space, dokumentu, který otevírá brány Watermill Center – moderního venkovského sídla, tvůrčího prostoru slavného amerického režiséra Roberta Wilsona. Mladý talentovaný režisér Jakub Jahn s kameramanem Davidem Markovičem 50 dní zaznamenávali každodenní život ve Watermill a vytvořili film o kráse, tvorbě a penězích, jaký tu ještě nebyl. Na plátně se objeví řecký choreograf Dimitris Papaioannou, choreografka Lucinda Childs, ale také filmový režisér Jim Jarmusch, hudební duo CocoRosie, Philip Glass a další velké inspirativní osobnosti, které společně a pod mentoringem gurua Wilsona soustředěně pracují na svých projektech. Film producenta Jozefa Pavleye se po pražské premiéře vydává na festivalové turné do zahraničí.
Specialitou FTF jsou moderované tematické filmové bloky kratších tanečních snímků. Každý takový program má svého kurátora, který seznámí diváky s kontextem, okolnostmi výběru a dalšími zajímavostmi daného snímku.
Na festivalu se tak objeví kolekce filmů ze světa módy, blok filmů ze světa streetu, nebo dokumenty, které přibližují určitou společenskou realitu skrze tanec. Festival uvede například film Voices of finance, inspirovaný blogem londýnských bankovních top manažerů, který před lety pravidelně publikoval The Guardian. Zpovědi bankéřů ztělesňují tanečníci tzv. verbatim stylem, „přepisem“ slov do tanečního pohybu. Dále je třeba zmínit film Tarikat - hlubokou intimní sondu do modlitebních a meditačních rituálů súfijské komunity usazené v Nizozemí nebo rakouský film Keeping Balance, vyprávějící o dívce, jíž ztracené rodinné zázemí nahradily lunaparkové atrakce v Prátru.
Českou tvorbu na programu FTF zastoupí premiéry filmů, které vzniknou v rámci workshopu Tanec a kamera. Ten Festival tanečních filmů pravidelně organizuje ve spolupráci s FAMU a Institutem umění – Divadelním ústavem a vznikly díky němu bezmála dvě desítky českých dance for camera filmů. Letos workshop povede britský režisér David Hinton, který už Prahu v roli mentora workshopu několikrát navštívil. Letos se natáčení a postprodukce uskuteční v posledním dubnovém týdnu a snímky studentů FAMU zahájí 11. května festivalový program.
Podpora domácí tvorby tanečních filmů je jednou z festivalových priorit. Proto se jeho organizátoři rozhodli letos poprvé vyhlásit cenu MAYA, kterou získá nejlepší námět na taneční film. Partnerem ceny je vznikající Kyliánův nadační fond. Autor nejlepšího konceptu získá 60 000 Kč a technickou podporu k realizaci svého tanečně-filmového záměru.
Festival tanečních filmů se od roku 2009 profiluje jako bienále s cílem prezentovat díla z oblasti taneční kinematografie, dokumenty, inovativní záznamy tanečních inscenací a zejména díla žánru dance for camera.