Krátce po prvním uvedení v Královském vlámském divadle v Bruselu uvede Divadlo Archa nové představení Wima Vandekeybuse a jeho souboru Ultima Vez. V divadelně - tanečním představení Mockument o novodobém spasiteli Wim Vandekeybus prostřednictvím sedmi postav představuje břitký obraz imaginární postavy mesiáše. Slovo mockument si Wim Vandekeybus vypůjčil z kinematografie, kde označuje zobrazení nereálných události formou dokumentárního filmu.
V jeho futuristické vizi není nic, jak se zdá.
Nacházíme se v daleké budoucnosti. Lidstvo dospělo do zlomového okamžiku. Strašlivá síla ničí veškerý život na Zemi. Jedno dítě nicméně pomůže hrstce lidí do bezpečného úkrytu. Život v něm ale není vůbec snadný. Přeživší jsou lidské bytosti, tím pádem si neustále navzájem překážejí. A co hůř, tito vyvolení dokonce ani nemohou uniknout životu. Stali se nesmrtelnými, takže ani sebevražda už nenabízí cestu ven. Nejasný vztah s dítětem ve vnějším světě, vnitřní rozpory, kulturní rozdíly a charakteristicky lidské pudy a potřeby vytvářejí prostředí neutuchajícího zmatku. Nade všemi se navíc vznáší stín touhy poddat se ničivému běsnění venku. Stojí vůbec lidstvo za záchranu?
„Wim Vandekeybus v každém ze svých projektů hledá. Každé jeho představení se pouští směrem k neznámému a teď se rozhodl udělat představení vyjadřující k závažným tématům současnosti. V Mockumentu o novodobém spasiteli pracuje s dramatickým textem, který pro inscenaci vznikl. Představí tak divadelní narativ, pro jeho dřívější choreografie netypický. Vedle tanečníků obsadil i klasické herce. O svém vidění současného světa bude osobně diskutovat po každém představení“, říká Ondřej Hrab, ředitel Archy.
V sobotu 27. května v 17.30 se uskuteční v Arše též přednáška Wima Vandekeybuse The Rage of Staging. Wim bude mluvit o své vlastní tvorbě i o stejnojmenné knize, která nedávno k třicetiletí Ultimy Vez vyšla. Úvodní stať v této knize napsal Ondřej Hrab.
Ultima Vez v Arše pravidelně hostuje od roku 1995, od té doby mají čeští diváci možnost sledovat tvorbu jednoho z nejvýznamnějších světových choreografů i jeho uvažování o současném tanci. Vandekeybus založil soubor v roce 1986. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým divadlem plným konfrontací, výbušnosti, emocí a energie, jehož hnacím motorem je konflikt, síla, instinkt, vášeň, „imaginární katastrofa“ a rozpor mezi přitažlivostí a odtažitostí. V jeho představeních se prolínají tanec, hudba, divadlo, projekce, hudba a světlo v jeden celek, pokaždé však v jiné podobě. To umožňují i četné spolupráce s řadou performerů a tvůrců napříč žánry. Významnou roli v projektech Ultimy Vez hraje autorská hudba a zvukový doprovod, kterou v minulosti k choreografiím vytvořili Peter Vermeersch, Thierry De Mey, Marc Ribot, Eavesdropper, David Eugene Edwards, Daan, Arno, Charo Calvo, Mauro Pawlowski, Roland Van Campenhout, Elko Blijweert nebo David Byrne.
V roce 2015 uvedl Vandekeybus premiéru svého prvního celovečerního filmu Galloping Mind s Jerry Killickem v jedné z hlavních rolí, který byl uveden i na festivalu v Karlových Varech. Minulý rok do kin vstoupil dokument WIM v režii Vandekeybusovi sestry Lut Vandekeybus.
Vstupenky za 390,- Kč / 190,- Kč studenti a senioři jsou v předprodeji v pokladně Divadla Archa a síti GoOut.
Ultima Vez – Mockumentary of a Contemporary Saviour
Mockument o novodobém spasiteli
27., 28., 29.5., 20.00, Divadlo Archa