Share |

Traktor Road aneb převoz historického vozidla

Škrt – sirka pomalu vzplane a zapálí látkový knot. Uf - uf - uf – prudké zatočení klikou a dekompresor uvolní ventil.  Ňaf – ňaf – ňaf, ňaf, ňaf, ňaf – oblaka hustého kouře vyletí z výfuku a starou stodolou zazní radostný pokřik – jupííííííí.
Jednoválcový motor SVOBODA byl vyrobený mezi válkami v Mladé Boleslavi, otevřená bryčka o jedné nápravě z „vétřiesky“ byla vyrobena teprve nedávno, dvě cestovní kola jsou veteráni a společně se skupinou osmi lidí představují základní kameny našeho traktorového putování. V podstatě se nejedná o nic zvláštního nežli o převoz netradičního vozidla po vlastní ose do své mateřské stáje. Před námi je zhruba 160 kilometrů dlouhá cesta s vozidlem, které se nemá pohybovat po silnici a které ještě do nedávna ujelo v kuse sotva 20 kilometrů. Jeho maximální rychlost je 11 km/h, nemá světla ani kabinu a má pouze tři rychlosti, pravý ráj to pro milovníky romantiky a dobrodružství . Toto není obyčejný výlet, ale tak trochu zvláštní undergroundová kultovní jízda zbavená vší modernosti, při které se buď opravuje, nebo hledá nejvhodnější cesta, anebo se chladí a odpočívá. Každý den je jiný, jiná krajina, jiné defekty, jiní lidé a nová překvapení.  Čas se zpomalil a my, na kozlíku, na bryčce, na kole anebo za volantem, jsme se kochali krásami české krajiny.  Cestou z Benátecké Vrutice do vesničky Višňová u Kardašovy Řečice jsme po 4 dny dýchali vůni výfukových plynů, ruce měli mastné od oleje a v noci se hřáli u chladnoucích litinových částí motoru a potom, že to nejde, že to jsou starý krámy, možná pro někoho, snad... Nás ale dovezl tento muzeální kousek až k cíli. Klobouk dolů před ním i před našimi mechaniky, protože někdy jsme jeli zapomenutými lesními cestami, někdy přes kamenné brody, někdy přes pole s ornicí a někdy přes louky s krávami.  Možná právě proto náš traktor má tak inspirativní jméno SVOBODA. Co víc jsme si mohli přát. Děkujeme ti - ňaf – ňaf – ňaf - ňaf – ňaf – ňaf.

      Zapsal – BASA – První motospojka – říjen 2011
      Foto – KULI – První vozič – listopad 2011
      Majitel – ZDENĚK I. – Kapitán
      a další – Šulďas – První mechanik
      Zdeněk II. – Druhý mechanik
      Veronika – Druhá motospojka
      Václav – Druhý vozič
      Vít Pancíř – Kamera a režie

P.s. : Pro zájemce a přátele bude ještě v blízkém budoucnu promítán krátký černobílý film z cesty (včas dáme vědět).

Obsáhlou fotogalerii z akce najdete zde!

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.