ANTON PODSTRASKÝ 1939–2007
Termín konání: 10. 9. – 22. 11. 2015
Pořadatel: Leica Gallery Prague, Školská 28, Praha 1
Výstava Antona Podstraského je první ucelenou prezentací tohoto slovenského dokumentárního fotografa v České republice.
Přestože autor od 60. let minulého století uveřejňoval hojně své snímky v denním tisku, jeho tvorba zůstala až do ne- dávna pro odbornou i širší veřejnost téměř neznámá. Výstavní cyklus prezentovaný v Leica Gallery Prague divákovi přiblíží odvrácenou stranu života v reálném socialismu.
Podstraského fotografie se dlouhodobě – od druhé poloviny šedesá- tých let po devadesátá léta 20. století – objevovaly především v perio- dickém tisku, nejčastěji v denících a jejich přílohách, méně už v ilu- strovaných žurnálech a pouze výjimečně v odborných fotografických časopisech. Snad také proto se jeho první dvě autorské výstavy usku- tečnily v prostorách redakcí – v roce 1969 ve vestibulu redakce Sme- na a v roce 1985 v redakci Roháč. Podstraskému se přihodilo to, co i vícero fotografům, jejichž snímky zůstaly roztroušené v novinách a časopisech – přes velké množství uveřejněných záběrů zůstal jako autor málo známý a jeho fotografický profil nezřetelný.
Anton Podstraský v průběhu téměř celých šedesátých let publiko- val filmové fotografie (byl zaměstnaný jako fotograf ve filmových stu- diích Slovenského filmu na bratislavské Kolibě). Svoje první snímky v oblasti živé dokumentární fotografie začal uveřejňovat až na sklon- ku šedesátých let, během krátce trvající liberalizace společenských poměrů v tehdejším Československu. Využil ještě dozvuky kulturního klimatu, které nějakou dobu přetrvávaly i po okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v srpnu 1968. V následujících dvou třech letech publikoval nejvíce fotografií. V roce 1971 vyšel v odborném časopise o jeho tvorbě první a dodnes poslední článek. V této době si všiml jeho práce také fotografický historik a kurátor Ľudovít Hlaváč. Stručný profil Podstraského uveřejnil ve svých obsáhlých Dějinách slovenské fotografie, které však vyšly až v roce 1989.
Podstraského pohled nám často odkrývá oponu, nahlíží za kulisy, ukazuje skrytou stránku věcí. Je to pohled z boku, zezadu, zdola, ze zadního plánu, zpoza kulis probíhajícího výjevu, někdy až z druhé stra- ny obrazu určeného pro veřejnost. Občas se tento pohled stává až voyerským. Podstraský si totiž nevšímá jen problematické stránky re- ality – v šedesátých letech přišla móda minisukní a fotograf byl na ni obzvlášť citlivý. Ženské nohy, často jen ve fotografickém výřezu, zvý- razněné oblečením – minisukní, šortkami, kozačkami, později legína- mi, pod- či nadkolenkami – ho zjevně fascinovaly. Na jedné fotografii z vysokoškolského internátu sedí ještě celkem mladý autor na zemi, v rukách fotoaparát, obklopený dvěma či třemi páry ženských noh v minisukních. V této pozici se zřejmě ocital často. A taktéž většinou z podhledu, i když ne tolik radikálního, vznikaly snímky eroticky dráž- divé a současně bizarní.
Anton Podstraský sice rád fotografoval dynamiku života, ale pro dějiny fotografie jsou asi nejdůležitější jeho záznamy skleslosti, nevládnosti, osobní a společenské odevzdanosti a nehybnosti. Málokdo představil typické projevy společenské stagnace, tedy skutečný obraz reálného socialismu v závěrečné fázi jeho existence, tak jako on. Avšak fo- tografovy obrazy „pozastaveného bytí“ jsou znepokojivé i navzdory tomu, že se týkají již zaniklé historické epochy.
Aurel Hrabušický, úryvek z textu „Obrazy porúch a úpadku“
Vstupné na výstavu: plné 70 Kč, snížené 40 Kč. Více informací naleznete na www.lgp.cz
-
Leica Gallery Prague
Školská 28, Praha 1
E: lgp@lgp.cz, T: 222 211 567, W: www.lgp.cz
Po/Pá: 10 - 21 h, So+Ne: 14 - 20 h