Share |

Režisér filmu Fantastická žena: Filmy nás vybízí, abychom se vciťovali do druhých

Artcam films uvede:
Fantastická žena
(Režie: Sebastián Lelio)
 
Nejnovější snímek režiséra Sebastiána Lelia oceněný Stříbrným medvědem na Berlinale 2017 je originálním nadžánrovým pokusem vzdorovat společenským stereotypům emancipačním příběhem
 
Česká premiéra filmu  v kinech se uskuteční  ve čtvrtek 9.11. 2017.
Informace najdete i na FACEBOOKu
 
O filmu
Ceny
Oceněný Stříbrným medvědem na Berlinale 2017
Synopse
Marina a Orlando mají milostný vztah a plánují společnou budoucnost.
Marina je mladá číšnice a nadějná zpěvačka. Orlando je o 20 let starší než ona a vlastní tiskařskou firmu.
Jednoho večera po oslavě Marininých narozenin Orlando vážně onemocní. Marina ho veze na pohotovost, on však těsně po příjezdu do nemocnice umírá.
Místo aby Marina dostala možnost zemřelého milého oplakávat, setkává se s podezíravými reakcemi okolí. Lékaři ani Orlandova rodina jí nevěří. Policejní inspektorka zahajuje vyšetřování, aby zjistila, zda Marina k úmrtí svého partnera nějak nepřispěla. Orlandova bývalá manželka jí zakáže zúčastnit se pohřbu. A jako by toho nebylo málo, Orlandův syn jí vyhrožuje vyhazovem z bytu, ve kterém s Orlandem bydlela.
Marina je trans žena a většina Orlandových příbuzných považuje její sexuální identitu za úchylku nebo zvrácenost.
Marina si proto musí vybojovat právo být sama sebou. Utkává se při tom se stejnými silami, s jakými se musela potýkat celý život, aby se mohla stát tím, kým je nyní – složitou, silnou, přímočarou, fantastickou ženou.
-
Původní název  Una mujer fantástica /Režie  Sebastián Lelio /Producenti  Juan de Dios Larraín, Pablo Larraín, Sebastián Lelio and Gonzalo Maza / Scénář Sebastián Lelio, Gonzalo Maza  /Kamera  Benjamín Echazarreta /Hudba Matthew Herbert  / Hrají  Daniela Vega, Aline Küppenheim, Amparo Noguera, Francisco Reyes, Luis Gnecco, Antonia Zegers, Néstor Cantillana, Alejandro Goic, Nicolás Saavedra, Marcial Tagle /Kostýmy Muriel Parra /Rok výroby 2017 /Země Chile, USA, Německo a Španělsko /Jazyk španělsky s českými titulky /Kopie DCP, blu-ray,DVD, MP4/Přístupnost  do 12 let nevhodný/Stopáž  104 min
 
ROZHOVOR SE SEBASTIÁNEM LELIEM
Jak jste přišel na myšlenku natočit film Fantastická žena?
Rád si představuji, že můj film, stejně jako jeho hlavní postava Marina, se nebojí potěšení a stejně jako ona je na první pohled pozoruhodný a nápadný. Kombinuje vyprávění s vizuálními požitky a vytváří z nich jakési hry s vnímáním zevnějšku, které se snaží zaujmout. Je to takový trojský kůň naložený lidstvím.
 
Jaký je váš cíl jako režiséra filmu?
Rád bych, aby se divák v postavě Mariny citově angažoval. Tím, že ji má stále na očích, se do ní bez ohledu na své přesvědčení, hodnoty nebo vidění světa posléze vcítí, což ho přiměje k tomu, že jí začne fandit a chce, aby zvítězila. Filmy nás vybízí, abychom se vciťovali do druhých a zažívali emoce, které jsou pro nás často nové. K takovým objevným zážitkům dochází nejen v kinematografii, ale i v samotných divácích. Filmy nás připravují na život a umožňují nám zkoumat pružné hranice našeho ducha. Chtěl bych, aby se diváci spolu s mým filmem vydali na nelehkou cestu a učinili tak s otevřenou náručí. Také bych jim rád zprostředkoval pocit, že viděli něco krásného, že se ocitli v kontaktu s krásou.
 
Jaká byla vaše cesta od Glorie k Fantastické ženě?
Svým způsobem mám pocit, že tento film má složitější stavbu než Gloria, protože se vlastně jedná o několik filmů zároveň. Pokud ale pomineme to, že Fantastická žena patří do jiné oblasti kinematografie, která se pohybuje daleko za hranicemi realismu, má stejně jako Gloria sklon tíhnout spíše k otázkám než k odpovědím. Na druhou stranu sice také zkoumá a oslavuje silnou ženskou postavu, nicméně z několika různých důvodů je Fantastická žena mnohem více než jen film o jedné ženě.
 
Kde se Neviditelná žena nachází na mapě v dnešní době, kdy se o otázkách transsexuality mluví po celém světě?
Při točení filmu nerad soudím, nerad se dívám spatra s pocitem, že jsou filmové postavy špatné nebo nějak méněcenné. Potřebuji proniknout na místo, odkud se mi je podaří pochopit, dokonce i když se jedná o postavy záporné. Když jsme začínali tento film psát, problematika transsexuality ještě nezažívala v populární kultuře takový boom, jaký nastal před rokem a půl. Postava transsexuála najednou vystoupila z pozice nepochopeného jedince na okraji společnosti a zaujala v naší soudobé kolektivní představivosti ústřední místo. Myslím, že film se intimním způsobem dotýká identity své hlavní postavy. Ve španělštině se k označení sexuální identity používá slovo género, které zároveň znamená narativní styl, „žánr“. V tomto smyslu je tento film „transžánrový“. Je to romantický film, duchařský film, fantasy, film o ponížení a pomstě, výpověď o realitě, studie postavy. Identita samotného filmu se neustále proměňuje, nikdy se neusadí ani nezastaví a vzpírá se zjednodušení na jednu jedinou věc. To, že Fantastická žena nemá jeden obecný výklad, možná patří k nejvíce současným aspektům tohoto filmu.

 
ŽIVOTOPIS REŽISÉRA
Chilský filmový režisér a scénárista.
Jeho první celovečerní film La sagrada familia (Svatá rodina) z roku 2006 měl premiéru na filmovém festivalu v San Sebastiánu a získal několik ocenění a celosvětové uznání. Film Navidad (Vánoce) byl napsán během rezidenčního pobytu sponzorovaného filmovým festivalem v Cannes a jeho premiéra proběhla v roce 2009 na zmíněném festivalu v sekci Patnáctka režisérů. Film El año del tigre (Rok tygra) byl poprvé uveden v roce 2011 na filmovém festivalu v Locarnu. Sebastian Lelio byl úspěšným uchazečem o grant Guggenheimovy nadace a získal také finanční příspěvek v rámci programu Berliner Künstlerprogramm des DAAD.
Čtvrtý z jeho celovečerních filmů, mezinárodně oceňovaný snímek Gloria, získal na festivalu Berlinale v roce 2013 Stříbrného medvěda pro nejlepší herečku. Film Gloria reprezentoval chilskou kinematografii na udílení Oscarů a Goyových cen. Národní rada amerických filmových kritiků snímek zařadila mezi pět nejlepších filmů roku a byl nominován také na ocenění Independent Spirit Awards za nejlepší zahraniční film.
Jeho pátý celovečerní film Una mujer fantástica (Fantastická žena) vznikl za podpory rezidenčního programu filmového festivalu Berlinale. Je výsledkem koprodukce společností Fabula (Chile), Participant Media (USA), Komplizen Film (Německo), Muchas Gracias (Chile) a Setembro Cine (Španělsko).
Sebastian Lelio byl pozván ke vstupu do americké Akademie filmového umění a věd. V současné době natáčí svůj první celovečerní film v angličtině s názvem Disobedience (Neposlušnost) s Rachel Weisz, Rachel McAdams a Alessandrem Nivolou v hlavních rolích.

 
ROZHOVOR S DANIELOU VEGA
Kdo je Marina Vidalová?
Marina Vidalová je 27letá číšnice a zpěvačka. Chodí s Orlandem, se kterým má navzdory věkovému a společenskému rozdílu dospělý, láskyplný a závazný vztah. Marina má sice k dokonalosti daleko, nicméně je velmi houževnatá a dokázala se úctyhodným způsobem vyrovnat s vlastním životem. Miluje celým srdcem, a díky tomu dokáže milovat i sebe a překonat každou překážku. Je to statečná bojovnice, která neztrácí odvahu, když jí svět klade do cesty nástrahy. Její životní síla jí pomáhá zvládnout nepřízeň osudu. V dnešní době, kdy každý z nás tak či onak stojí na kraji propasti, Marina ani jednou nepohlédne dolů a místo toho hledá krásu. V cestě kupředu jí nezabrání ani Orlandova smrt nebo to, jak její transgenderovou identitu vnímají ostatní.
 
Co pro vás role Mariny znamenala?
Ta role jednoznačně patřila k tomu nejtěžšímu, co jsem kdy v životě udělala. Byla velmi složitá na citové úrovni, hlavně kvůli tomu, jakým způsobem jsem se do ní začala nořit a proměňovat všechny své emoce, aby mohla postava začít žít vlastním životem. Na druhou stranu jsem to vnímala jako nesmírně příjemnou zkušenost – bylo pro mě obrovskou ctí zahrát si ve filmu režírovaném Sebastiánem, kterého hluboce obdivuji. Také jsem hrdá na to, že jsem se stala součástí týmu, ve kterém jsme si byli všichni včetně produkce, kameramanů, kostymérů, zvukařů, fotografů atd. velmi blízcí a cítili jsme vděčnost za to, že se můžeme tohoto projektu účastnit. Chtěla bych tu zmínit zásluhy svých hereckých kolegů, zejména Francisca Reyese, a všem bych jim chtěla poděkovat za úžasné zážitky a jejich laskavost.
 
Jaký ohlas by měl film podle vás mít? Co byste chtěla, aby si z něj lidé odnesli?
Chtěla bych, aby ho viděla spousta lidí, chtěla bych sledovat jejich reakce a přijít na to, jakým způsobem chápeme vztahy a lásku a také jak lásku vnímáme.

 
ROZHOVOR S FRANCISKEM REYESEM
Jaký příběh se tu odehrává?
Je to příběh pravé lásky. Marina a Orlando jednoduše milují jeden druhého. Když se seznámili, našli jeden v druhém útočiště. Rozdíly ve věku a sexualitě nevnímají jako překážky. Je inspirativní sledovat, jak se dvě bytosti, jejichž soukromí neznáme a jejichž životy bychom mohli snadno předem odsoudit, bez zaváhání, beze strachu a bez protestů odevzdávají vztahu, do něhož vůbec nevstupují soudy ohledně dobra a zla, toho, co je správné a špatné nebo normální a nenormální. Je to vztah umožňující odhalit prostor pro lásku, který oba aktéři uznávají.
 
Kým je pro něj Marina? A kým je Orlando pro ni?
Orlando vidí v Marině inspirativní bytost, která mu propůjčí nová křídla a radost do života, která mu pomůže v sobě znovu objevit lásku k upřímnosti a umožní mu najít klid, hluboký cit a společnost druhého člověka. Ačkoli působí jako obyčejný člověk, disponuje obrovskou vnitřní silou, svobodou a odvahou, díky čemuž dokáže v Marině spatřit výjimečnou a laskavou lidskou bytost. Marina, jejíž život se nese ve znamení ustavičného boje o nalezení souladu s jejím okolím, zase na Orlandovi oceňuje nestrojenost a opravdovost dospělého muže a nalézá v něm útočiště – pravou, rozvážnou lásku. Navzájem je spojuje odvaha a vědomé či nevědomé hledání krásy a autentičnosti.
 
Jakému kontextu musí Orlando čelit a jak jejich vztah brání?
Orlando se rozešel se svou rodinou. Jedinou výjimku představuje jeho bratr, který jej nesmírně obdivuje. Nerozumí mu jeho bývalá manželka, syn ani ostatní příbuzní. Ti se po jeho smrti s veškerou prudkostí pramenící z nevědomosti a strachu z neznámého obrátí proti Marině. Za svého života se však Orlando jejich odmítnutím netrápil a do vztahu s Marinou vstoupil bez ohledu na cizí názory a postoje. Neklade si otázku, zda je milovaná bytost mužem, ženou, nebo prostě trans osobou, a tento upřímný, autentický přístup mu dodává přirozenou autoritu, která ostatním lidem brání v tom, aby ho napadali. Neobhajuje svůj vztah s Marinou na intelektuální ani ideologické úrovni. Jeho největší obranou je skutečná láska, kterou k ní cítí.

 
POZNÁMKA REŽISÉRA
Fantastickou ženu považuji za film plný estetické velkoleposti, silného vyprávění, napětí a citů. Film obsahující celou paletu poloh, zkušeností, emocí.
Je to film, který oslavuje a současně zkoumá svoji hlavní postavu, Marinu Vidalovou.
Co diváci spatří, až Marinu uvidí? Ženu, muže, nebo součet obojího? Spatří lidskou bytost, která se jim neustále přetváří před očima, která proudí, vibruje a proměňuje se. To, co diváci vidí, se nikdy nedá přesně vystihnout, takže se Marina stává jakýmsi vírem, jenž přitahuje jejich představivost a touhu a vybízí je ke zkoumání mezí vlastní empatie.

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.