Share |

Reportáž z továrny Ryoru: takhle se dělá česká kosmetika

foto archiv Ryoru a autorka

Jsem zvědavá osoba a možnost podívat se do fabriky, kde se vyrábí kosmetika Ryor, mě nadchla. Rodinná firma, roztomilá továrnička na vesnici a úzkostlivý důraz na kvalitu a čistotu výrobků vzbudily moje sympatie.
Ve slunném květnovém poledni jsem se rozjela do továrny, kde zhruba 65 lidí pracuje na tom, abyste si v drogerii mohli koupit dobrý a cenově dostupný krém. Autobus z Hradčanské jede asi půl hodiny poli, až zastaví ve vesnici Kyšice, rovnou před vraty fabriky. Minete myslivnu a jste ve vypulírované recepci, kde visí zarámovaný portrét zakladatelky, Evy Štěpánkové. Tím portrétem ale americký styl managementu končí. "Pořád se nás ptají, jaké máme motivační programy pro zaměstnance a jaké pořádáme teambuildingy," směje se její dcera Jana Štěpánková, která má na starosti propagaci. "Jsou překvapení, že nic takového neděláme. Když chceme, sedneme si tady do hospody, a to je celé."
RODINY ZŮSTÁVAJÍ
Továrna je rodinnou firmou a pracují v ní také celé rodiny - až na obchodní zástupce prý fluktuují mnohem méně, než je dnes zvykem, a zůstávají tu i dvacet let, tedy od založení Ryoru. Nedivím se - v čisťoučké továrně mezi voňavými exkrakty z bylin a chytrými stroji (mimochodem vyrobenými v Hradci Králové) se asi pracuje fajn. Šéfka Eva Štěpánková je držitelkou řady ocenění pro úspěšné podnikatele a i po dvaceti letech od založení je její firma na výši.
PYTLE VOSKU A KANYSTRY ŘAS
Moje šmejdění po fabrice začíná ve skladu. V kanystrech, kyblících, pikslách, vacích a všelijakých tancích tu mají všechno, z čeho se skládají obvyklé kosmetické výrobky. Včelí vosk, extrakty z bylinek, parfémy... Ryor vyrábí přípravky i pro jiné firmy, ale většina produkce je jeho vlastní, vyváží se do 16 zemí světa včetně USA, Ruska a Japonska - pro Japonce je třeba vybrat jen některé produkty, protože tamější vlhké klima není vhodné pro mastnější krémy.
Kanystry vypadají obyčejně, ale skrývají poklady. "Tady jsou mořské řasy z Francie," ukazuje Jana Štěpánková. "Vybíráme druhy, které mají obzvlášť těžké životní podmínky, protože v nich je nejvíc vitaminů a stopových prvků - aby řasa přežila, musí si jich vyrobit opravdu hodně." V lednici se chladí hořčicově žlutý koenzym Q10 a glycerin, kterého je potřeba spousta, důstojně trůní v obřím tanku. 
HLÍDANÝ KAVIÁR
Následuje velká místnost se stroji na míchání přípravků. Dnešním trendem jsou emulze olej-voda. Smíchat olej a vodu není jednoduché, takže na to jsou potřeba důmyslné stroje se spoustou čidel, čudlíků a hejblátek. Všude je vymeteno, občas se objeví svalnatý muž s čisticím přípravkem, kterými vymývá nádoby mezi každým použitím. Po vymytí se ještě v laboratoři dělají rozbory stěru ze stěn nádoby a až pak může přijít další várka.
Laboratoř je ještě o něco střeženější. Vzorky všelijakých silic, kaviárů nebo třeba stříbra jsou něžně hlídány v přísné čistotě. Testuje se tady i těsnost uzávěrů a praktičnost všelijakých pumpiček. A propos testování: Testování na zvířatech je zakázané a své výrobky zkouší na dobrovolnících, nejčastěji na dobrovolnících z vlastních řad - žádní králíčci s červenýma očima se tady nechovají. Veškeré receptury Ryoru jsou vlastní a firma je nikomu neprozrazuje.
Poslední fází výroby je nadávkování přípravků do nádob a polepení etiketami. Většina z toho probíhá automaticky, chytré stroje blemcnou krémy, fluidy a další kosmetiku do kelímků, aplikátorů a tub samy a ještě je polepí etiketami. Hezky se na to kouká: tuba, která ještě není tubou, vypadá jako lesklá rourka, na které stroj najde značky, podle kterých konec splácne a zataví. Kelímky po naplnění projdou vážením, díky kterému dostane zákazník správné množství krému. Etiketovací stroj pozná, kam aplikovat přední a kam zadní nálepku.
OBDIV KE STROJŮM
Vychytané je i balení do krabiček, které stroj správně sestaví - procesy sice vyžadují lidský dohled, ale nikoli lidskou dřinu. "Na dnech otevřených dveří ženy obdivují kosmetiku a muži ty stroje," glosuje moje okouzlení Jana Štěpánková. Nedivím se. Další dny otevřených dveří budou 17. a 18. června, můžete se jít kouknout taky. Pokud na výlet nechcete nebo nemůžete, můžete dění sledovat jak na webu www.ryor.cz, tak na kosmetickém blogu www.mujryor.cz, který nabízí také kosmetickou poradnu zdarma na http://mujryor.cz/poradna?cat=4. Eshop najdete na www.eshop.ryor.cz a facebooková stránka má adresu www.facebook.com/ryorcz. A těšte se, budou i  lecjaké příjemné přípravky do soutěží.
 

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.