Recenze: Příběh lesa

Příběh lesa je hodinu a půl dlouhý dokument - z lesa. Francouzský štáb natočil spoustu celkem běžných evropských tvorů při jejich běžném denním "businessu": Jíst, lovit, rodit, krmit, utéct predátorůům... lecjaké záběry člověk vidí poporvé, protoež se díky stále lepším možnostem ukrytí techniky dostáváme ke zvířatům opravdu blízko. Je to místy až fascinující, ač jde třeba o "obyčejné" kosy.
Kromě obvyklých zvířat se dostaneme také k zubrům, uvidíme, jak přesně šplhá medvídě, nebo jak smečka vlků atakuje divoké koně. Až na místy zbytečně pompézní zvukové efekty je to velmi naturalistické, působivé a poučné.
Tohle všechno je skvělé. Kde film selhává? Ve snaze vyprávět STORY se stává lehce zmatenou agitkou. Zcela by stačily komentáře identifikující děje na obrazovce nebo přidávající nějaké informace o životě daných tvorů - místy tohle citelně chybí, prostě koukáte na zvíře, zvíře kouká na vás, vypravěč mlčí.
Místo užitečných informací se na začátku filmu jakoby pohybujeme v době ledové (paradoxně to škodí, protože si pak říkáme, co z dokumentárních záběrů v dalších částech bude taky kašírované - a je to celkem zbytečné, protože takovýhle film žádné umělé natahování doby děje nepotřeboval), později se v záběru sem tam nesmyslně zjevují namaškařené děti nebo jacísi rolníci a Tomáš Hanák chudák deklamuje velkohubé plky o tom, že příroda je chudák a lidé ji devastují. Občas do toho druhá světová a vojáček malující si ptáčky, panenanebi.
Obviňující styl, který nebohé diváky zahrnuje výčitkami, že ničí nebohé stromečky, liščátka, losátka, housenčičky atakdále, filmu nesluší. Sdělit "podívejte se, jak je to úžasné, když letí draveca my to točíme prima dronem" by bývalo stačilo. Že přírodu nemáme ničit, ví každý, a za druhou světovou fakt dnešní divák nemůže. I přes tyhle iritující prvky je dílko ale dost nabité skvělými momenty, aby stálo za to Příběh lesa vidět!

PŘÍBĚH LESA
FRANCIE, 2015
97 min.