Recenze: Dominic James - Prague Cuisine

Prague Cuisine je hezká knížka.
Vypasená, na křídovém papíře, s obvykle slušnými fotkami (Ondřej Kodras). Představuje pražské restaurace a bistra očima Dominica Jamese. Dominic je mlsný, poučený laik. „V průběhu svého života jsem cestoval a žil v mnoha zemích, poznal celou řadu kultur a tradic. Žádné z nich mě nezaujalo tak jako Česká republika, obzvláště Praha. Je to opravdu úžasné místo, ponořené do historie, které se rychle stalo rušným kospomolitním městěm, nabízící neuvěřitelnou rozmanitost v umění, kultuře a gastronomii,  tvrdí.
Knížka byla pokřtěna v další z poboček La Bottegy italského mága Riccarda Lucqua: Tato je v Tusarově ulici v Holešovicích a nabídla i zaznamenáníhodný catering; prosté, leč skvělé lasagne s houbami opět potvrdily, že v jedoduchosti je síly. Lucqueho podniky poslední dobou rostou a jsme za to rádi. V Dlouhé je další Bottega, ta pod žižkovskou věží je stabilně fajn, o vlajkových lidích Aromi a La Finestra nemluvě. Italská kuchyně může být nyní méně módní než před pár lety, ale Lucque pořád dokazuje, jak je skvělá.

Ale zpátky ke knize. Je to průvodce pražskými restauracemi i bistry, od nóbl podniků po neformální místa. Autorův styl není nijak oslnivý a kniha je spíše účelným průvodcem než skvělým počtením, pro skeptického českého realistu má trochu mnoho zběsilých superlativů (úžsné, neuvěřitelné, sen každého gurmeta... v jediné maličké anotaci) a trošku neohrabaný překlad, ale vše je ještě před hranicí, kdy vám to začne vadit.
Zásadním plusem je, že je to skutečně praktický soubor míst, kde se dobře najíst (znáte to přemýšlení, kam vyrazit na oslavu s kamarády?) s rejstříkem a účelnými tipy a milý příspěvek do diskuse "oo, v Čechách je všechno špatně." Kniha je psána s radostí, kterou se můžeme snadno nakazit.

Slovo vydavatele:
Prague Cusine  je rozdělena do pěti tématických částí (Pro Gurmány, Místní chuť, Lehká chuťovka, Zahraniční vliv a Sladké pokušení), Plus speciální sekce s názvem S šéfkuchařem v kuchyni. Jde o extra přídavek, ve kterém špičkový šéfkuchaři prezentují se své nejlepšími recepty. Uvařit si tak můžete podle Zdeňka Pohlreicha, Riccarda Lucqua, Pavla Sapíka, Davida Šaška, Jana Punčocháře, Lukáše Skály, Jiřího Štifta, Ondřeje Slaniny, Mirka Kaliny.
Šéfkuchař, majitel restaurací, autor kuchařek a moderátor gastro pořádů, Zdeněk Polhreich napsal do knihy Prague Cuisine úvodník. Zde poskytne přehled o historii, změnách a vývoji české gastronomie a také pohled na to, co přinese budoucnost. Šefkuchař, majitel sítě restaurací, bister a lahůdkářství a také kulinářské školy v Praze Riccardo Lucque přispěl do knihy o vlivu zahraniční gastronomie na tu českou. Pavel Sapík poskytl odborný pohled na finedining, zatímco David Šašek poukazuje na využívání lokálních surovin. Nejlepší šéfcukrář Lukáš Skála vysvětlí, že i české dezerty mají šanci uspět ve světové konkurenci.
Kniha je vydána v květnu 2015 jak v českém, tak anglickém jazyce a má 400 stran. Distribuovat se bude nejen v České republice, ale i celosvětově.