Share |

Quentin Sirjacq: Klaviatura je portálem do lidského nitra

foto: PR

Kostel u Salvátora na pražském Starém Městě rozezní v rámci Festivalu Spectaculare tvorba pařížského skladatele Quentina Sirjacqa. Jeho delikátní klavírní improvizace spojují komorní hudbu a avantgardu s náladovým ambientem či postupy filmové hudby. Domácím zástupcem večera bude cenami ověnčená jazzová pianistka a skladatelka Beata Hlavenková, známá například z projektu Eternal Seekers.
 
Pařížan Quentin Sirjacq se hudbě věnuje od útlého mládí. Kromě klasických skladatelů, jakými jsou Satie či Ravel, si ale zamiloval i hudbu jazzových velikánů Johna Coltranea nebo Charlese Minguse, kteří ho ze svých nahrávek naučili, že vrcholem tvorby je ve skutečnosti improvizace. Sirjacq studoval na Mills College v Oaklandu a na Královské konzervatoři v holandském Haagu, posledních deset let pak strávil hudebními kolaboracemi i sólovou tvorbou, která je často svázaná s filmovými, divadelními či tanečními projekty. Hrál či natáčel s osobnostmi avantgardní hudby jakými jsou Fred Frith, Joëlle Léandre či William Winant, proslavila ho ale také spolupráce s anglickým dreamfolkovým projektem Dacota Suite na albech The Side of Her Inexhaustible Heart (2011) a There Is Calm To Be Done (2014). Jeho klavír zde doprovází introspektivní písničkářství Chrise Hoosona. Regulérní sólová kariéra Quentina Sirjacqa začíná v roce 2010 albem La Chambre Claire, na němž propojuje světy experimentální hudby a popu, kde ale vždy v centru zůstává silný osobní prožitek. „Sirjacqovy skladby jsou exkurze do nitra, které ale fungují na emoční rovině, stejně jako svým elegantním designem,“ popisuje jeho hudbu kanadský web Textura.
 
Nevídaná zvuková dobrodružství Beaty Hlavenkové
I pro Beatu Hlavenkovou je klaviatura vstupní branou do světa nevídaných zvukových dobrodružství. Slezská hudebnice má za sebou studia na Janáčkově konzervatoři v Ostravě i v americkém Massachusetts a její první výrazný autorský počin přišel v jazzovém projektu S’aight, který debutoval eponymní deskou v roce 2004. Širší veřejnost zaujala Hlavenková o tři roky později projektem Eternal Seekers, v němž se potkala se zpěvačkou Lenkou Dusilovou a tělesem Clarinet Factory. „Výjimečnou osobnost domácí scény,“ jak Hlavenkovou popisuje Lubomír Dorůžka, uslyšíte hrát i na deskách tak odlišných umělců jako jsou Yvonne Sanchez, Toxique nebo Věra Martinová. Vlastní kompozice dominují deskám Joy For Joel (2009) a Theodoros (2013), které věnovala svým dvěma synům. Za druhé jmenované album získala cenu Anděl v kategorii Jazz & blues.
 
Quentin Sirjacq, Beata Hlavenková, pondělí 26. ledna, Kostel U Salvátora
Více na fcb zde.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.