Share |

Přemek Štěpánek: Na Sziget se nejezdí hrát kvůli penězům, ale kvůli prestiži

foto: David Peltán

Desítky tisíc posluchačů na své interprety dokáže již řadu let přilákat leckterá česká hudební přehlídka. Nechybí na nich občas ani aktuálně slavná jména světové hudební první ligy. Ovšem na skutečně velký hudební festival evropského formátu, jehož denní počet návštěvníků stoupá ke stotisícové metě, musí Češi stále vyjíždět do zahraničí. Jednou z nejbližších možností navštívit takovouhle monstrakci bude festival Sziget na stejnojmenném ostrově v centru Budapešti, který se letos uskuteční ve dnech 10. – 17. srpna. Zeptali jsme se Přemka Štěpánka, který na Szigetu organizuje účast českých kapel i návštěvníků, čím si maďarská metropole své čestné místo ve světovém festivalovém žebříčku zasloužila a jak si na Szigetu stojí Češi.
 
Jak se právě Sziget stal nejvýznamnějším hudebním festivalem východní části Evropy?
Sziget měl a má velkou výhodu v tom, že už ve svých počátcích – začátkem 90. let - dokázal zužitkovat tehdejší zájem celého světa o východní Evropu a přitáhnout k sobě světové kapely. A pozice jedničky v regionu mu vydržela, takže nyní má mnohem větší možnosti než české festivaly.
Sziget má tu výhodu, že využil doby, kdy východní Evropa byla‘ in‘, světové hvězdy do ní chtěly jezdit a také rády jezdily. Samozřejmě už zase kouká po vyšších metách, chtěl by být něco jako Glastonbury – ještě bez jediného jména v line-upu mít vyprodané všechny lístky. To samozřejmě nejde. Ani teď se neobejde bez jmen sponzorů v názvech některých pódií, což dokážou některé velké festivaly v Anglii a v Německu. Prostě je to východoevropský festival, který ale beze zbytku využil svou pozici z 90. let a dokázal něco, co české festivaly musely dohánět v posledních letech.
Obvykle když pořadatelé českých festivalů přijdou za manažery velkých agentur, tak slyší otázku: ‚A kdo u vás hraje, kdo tam hrál dříve?‘ A když se podívají se na jejich seznam, řeknou jim: ‚Tak pardon, sem nejdeme.‘ Nemluví se přitom o ceně, ale o prestiži. A Sziget v tomhle má proti českým festivalům rozhodně obrovskou výhodu.
 
Kolik návštěvníků do Szigetu jezdí?
Maximální denní kapacita areálu je 90 tisíc lidí. Loni bylo tři dny ze sedmi vyprodáno, například hned úvodní den na Robbieho Williamse. Letos je téměř jisté, že bude vyprodáno na více dní. Už teď jsou vyprodané všechny permanentky a více než polovina denních vstupenek. Ty se většinou prodají v okolních státech – Rakousku a na Slovensku - a záleží to obvykle čistě na jménu aktuálního headlinera. A lidi přímo z Budapešti se rozhodují prostě narychlo podle toho, jestli svítí sluníčko a zároveň je večer na programu umělec, který je zrovna baví. Takže letos bude Sziget vyprodán.
 
Odkud se publikum festivalu rekrutuje?
Sziget se stal top festivalem v Maďarsku, když před lety dokázal překonat krizi, která tam byla obzvlášť silná. Podařilo se mu to tím, že se mu povedlo přitáhnout zahraniční návštěvníky. Stal se vpravdě mezinárodním - jezdí sem lidé z více než 90 států celého světa.
To, že se odehrává na ostrově a další věci, které Sziget odlišují, dokázalo vzbudit zájem. Proto festival těžkou krizi přežil posílen, takže dnes víc než 55 procent návštěvníků přijíždí ze zahraničí. I tím je Sziget nepochybně výjimečný - nejen oproti českým festivalům. Na grafech zveřejňovaných pořadateli je vidět, že počet lidí, kteří sem přijíždějí ze zahraničí, výrazně vzrůstá. Návštěvníci ze zahraničí už od předloňska postupně převažují nad místními Maďary.
Trend je daný i tím, že stále stoupá cena vstupenky. Pro místní je velmi drahé kupovat si týdenní vstupenku. A tak Sziget se nejen proto, že chce, ale i z důvodů existenčních musí obracet na fanoušky v zahraničí a ti do Budapešti skutečně jezdí – 15 tisíc lidí z Holandska, z Německa a Francie po 5000 lidí, z Itálie 3000. Program na ‚Ostrově svobody‘ prostě funguje – to se potvrzuje tím, že zájem o něj stoupá spolu s počtem lidí, ochotných zde strávit týden prázdnin.
 
Jak si na Szigetu vedou české kapely?
Již dříve na Szigetu umělci a kapely z Česka vystupovali relativně často. V posledních letech už je pravidlem mít v programu festivalu zastoupení všech zemí Evropy. Takže není tak těžké, dostat tam jednu nebo dvě české kapely. Ale protlačit jich tam víc, natož pak na velké pódium, je složité až neuvěřitelně. Pořadatelé totiž samozřejmě reflektují počty návštěvníků z dané země. Když máte v publiku 15 až 20 tisíc Holanďanů, kteří sem přijedou na celý týden, tak je mnohem pravděpodobnější, že tady potkáte víc holandských umělců než českých.
 
Kolik Čechů tedy do Szigetu obvykle jezdí?
Je tady samozřejmě mnohem víc návštěvníků ze Slovenska, kteří to mají podstatně blíž. Z Bratislavy je to jen kousek, takže sem často jezdí na jediný den. Čechů na festivalu bývá na celý týden řádově 300 a potom na jeden až dva dny přijíždějí další. A ti si často kupují vstupenku až na místě. Můj odhad je, že celkem na Szigetu bývá 500 - 600 lidí z ČR a tak tisícovka ze Slovenska.
 
Nechybí u nás takovýhle velký festival?
Myslím si, že je to strašně těžký udělat. Čeští pořadatelé by tak velký festival určitě uspořádali rádi, taky proto nesedí jen doma a neokukují domácí konkurenci, ale jezdí do zahraničí. Lidi z českých festivalů i na Szigetu potkávám. Jezdí zjistit, proč právě Sziget získal už dvakrát ocenění nejlepší festival Evropy. Snad se jednou podaří i u nás udělat takový festival, ale všechno odsud jinam rozhodně přenést nelze.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.