Share |

Prague Biennale 5 : „V malbě je pořád hodně neobjeveného“

Same Feelings, 84x61,2cm, 2011
Robert Fekete

Robert Fekete je jedním z umělců vystavujících v sekci Portréty moci na pátém ročníku Prague Biennale, který proběhne 19.-21.5.

Představ se prosím ve třech větách.

Robert Fekete, mladý umělec, člen nové generace mladých malířů z Cluj Napoca, Rumunsko. Robert Fekete žije a pracuje v Římě, až do roku 2012, díky prestižnímu umístění zařízeném a placeném rumunským státem.

Můžeš popsat svojí práci, kterou vystavuješ na Prague Biennale?

Soustředím se na takový druh “falešného romantismu”, nápad, který vzniknul na základě populárního obrazu Caspara Davida Friedricha “Poutník nad mořem mlhy”.

Moje postavy jsou umístěné před obrazem krajiny vytvořeným jako dekorace interiéru přes celou zeď. Rozdíl mezi mými a Friedrichovými postavami spočívá v tom, že jeho neznámé postavy stojí uprostřed krajiny, ale ty moje stojí jenom před falešnou krajinou. Moje zaměření směřuje k tomu protikladnému pocitu, že i když se jedná o mistrovské ztvárnění umělé krajiny, nevidíme postavám do obličeje, takže nemůžeme poznat, jak se  tváří.  Může to být radostné, nebo může jít o něco dramatického, nebo o něco pozitivního. Takže to není úplně zobrazení lidí v muzeu.. ale vždycky vítám i takovou zpětnou vazbu.

Jaká je tvoje oblíbená technika?

No, nevím, jestli můžu mluvit o oblíbený technice, jsem rád, že můžu zkoušet spoustu technik, jsem teď v období experimentování, v plném rozvíjení mojí tvorby, ale většinou používám tradiční techniku oleje na plátně.. někdy akryl na plátně.

Věnuješ se figurativní malbě, což je v době konceptuálního umění neobvyklé a zajímavé. Proč sis vybral zrovna tohle?

To je jednoduchý... věřím, že je v malbě je pořád hodně neobjeveného, je to velká záhada a dává nám spoustu řešení v umění, a je to taky jeden z nejupřímnějších způsobů vyjádření se v umění, samozřejmě bez urážky ostatních médií. I navzdory obrovskému zájmu o konceptuální projekty je ve světě umění pořád velký zájem o malbu.

Myslíš si, že člověk musí rozumět umění, aby mohl ocenit nějaký umělecký objekt?

Osobně si myslím, že je to teď velké téma, ale zároveň radši věřím, že každý může ocenit umění, asi je to těžké v dnešní době konceptuálních projektů, protože ty můžou být až moc abstraktní pro někoho, kdo umění nerozumí... I když konceptuální umění může být v mnoha případech snazší k pochopení než některé staré obrazy, fresky, jejichž význam zůstává i dneska neznámý, i pro lidi, kteří se v umění vyznají... Jak jsem říkal, je to velká diskuse.

Myslíš si, že současné umění klade otázky nebo dává odpovědi?

Pro mě v tuhle chvíli současné umění spíš klade otázky, než že by mi dávalo odpovědi. Ale vážně doufám, že v blízké budoucnosti pro mě bude mít i odpovědi.

Kde si zatím vystavoval a kde budeš mít příští výstavu?

Loni jsem měl skupinovou výstavu v Los Angeles v Mihai Nicodim Gallery, teď vystavuju v rámci Prague Biennale v sekci „Portréty moci“ vedené Jane Neal a uvidíme co dál, naštěstí mám nějaké nabídky.

Co děláš proti šedi?

Je to hrozně hezkej koncept, líbí se mi vaše zaměření a zájem o Prague Biennale 5.

http://www.praguebiennale.org/

 

překlad: lasi

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.