Share |

PĚST „Happyend“. Šest filmových her, ve kterých jde o život.

BIO OKO, 19. - 21. února 2016
 
„Připrav se... pozor... start!“ Hraješ. Tlačítko „pauza“ nefunguje. Cíl je jasný: „Happyend“. Čtvrtá přehlídka pozapomenutých, nečekaných a divných filmů „PĚST“ uvádí šestici experimentů, které před divákem otevírají roztodivná herní pole a plány. Filmy, ve kterých se hraje o život. Filmy, které si hrají jako o život. Nezáleží na tom, jestli vás na začátku popraví, vylosují, posadí vás do vlaku nebo vám zadají neobvyklou práci. Poraďte si sami – naplňte si skleněné nohy pivem, snězte hotelového hosta nebo jen tak seďte, pozorujte hru a nahlas škytejte. Tlačítko „pauza“ nefunguje.

 
HAPPY END
Oldřich Lipský, ČSSR 1967, 71min, česky
 
Poprava je narození, destrukce tvorba, vražda vzkříšení, rvačka vášnivý tanec a lidé vesele mládnou až ke smrti. Jediný film svého druhu, filozofická metafora převlečená za groteskní hříčku, dějiny rané kinematografie křížené s tanečním pořádkem. Mortytát se šťastným koncem. Život, který běží pozpátku. Filmový experiment dvojice Miloš Macourek a Oldřich Lipský, kultovní a téměř zapomenutý. (A dojde i na stvoření ženy!)
 
 
ZABÍT NEBO ZEMŘÍT: HRÁČI – SÉRIE SEDMÁ
(Series 7: The Contenders)
Daniel Minahan, USA 2001, 86min, anglicky s českými titulky
 
Každý je při narození očíslován. Los určí šest hráčů. Účast ve hře se neodmítá. Zabij nebo zemři. Obyčejní lidé v neobyčejné roli. Začíná sedmá série nejúspěšnější reality show v televizní historii. Ostrá satira na fascinaci násilím a zábavou, fenomén reality show a relativitu morálky a „osobního prostoru“ v post-televizní společnosti. Film natočený agresivním doku-show stylem sleduje šest náhodně vybraných „obyčejných“ lidí, kteří plní před všudypřítomnými kamerami jediný úkol – zabít pět soupeřů a jako hlavní cenu si odnést vlastní život. To všechno LIVE.

 
HRANICE OVLÁDÁNÍ
(The Limits of Control)
Jim Jarmusch, USA 2009, 116min, anglicky s českými titulky
 
Taky jste v dětství hráli na stopovanou? Luštili značky ztrácející se v písku, nacházeli skryté schránky se šifrovanými dopisy, ukrývali se do lesního podrostu před zraky soupeřů a snažili se přijít na to, co vás čeká na konci cesty? Další mistrovská Jarmuschova variace na putování osamělého muže po hranici snu a reality. Jaký úkol má splnit tajemný bezejmenný gentleman putující napříč Španělskem? Kdo jsou lidé, se kterými popíjí kávu a vyměňuje zápalkové krabičky? Je hra předem naplánovaná, nebo se mapa za běhu proměňuje? Co skrývá tajemný „Pražský obraz“? Vedou všechny cesty na jedno místo?

 
HOTEL
Mike Figgis, Velká Británie/Itálie 2001, 93min, anglicky s českými titulky,
nevhodné pro děti a mládež
 
„Ohromně vzrušující! Můžete očekávat upíry, kanibalismus a spoustu excentrického sexu!“ Nejšílenější jízda letošní PĚSTi, půlnoční film jak vystřižený. Mike Figgis, jak je jeho dobrým zvykem, popustil uzdu příběhu, postavám, jejich představitelům... a hlavně filmové řeči. Adaptace „Vévodkyně z Malfi“ natáčená v kokainovém tempu v ulicích Benátek, to celé natáčené dokumentárním štábem vedeným Salmou Hayek, to celé sledované temnými silami, hýbajícími zásvětím hotelu Hungaria. Film o filmu ve filmu, trash pohádka o jednom neobvyklém vzkříšení, halucinační trip, který vás protáhne od sklepa po půdu domem, ve kterém nic není, jak se zdá.
 
ŠKYT
(Hukkle)
György Pálfi, Maďarsko 2002, 78 minut, bez dialogů
 
Jestliže jsme u filmu „Happy End“ použili nálepku „jediný film svého druhu“, celovečerní debut mága současného maďarského filmu György Pálfiho „Škyt“ si s tímto označením ani trochu nezadá. „Mikrokosmos říznutý Twin Peaks“, film beze slov provádějící úchvatnou a nemilosrdnou pitvu a taxidermii venkovské idyly. Film, který škytá a poskakuje jako povoz na kamenité cestě. Velké celky a makrodetaily obydlené krajiny, ve které tiše řádí tajemný vrah. A děda na zápraží nepřestává škytat.
 
NEJSMUTNĚJŠÍ HUDBA SVĚTA
(The Saddest Music in the World)
Guy Maddin, Kanada 2003, 99min, anglicky s českými titulky
 
„Smutek je jen štěstí obrácené prdelí nahoru.“ Píše se rok 1933. Vládne velká hospodářská krize. Někdejší broadwayský impresário Chester Kent přijíždí se svou láskou Narcissou do rodného Winnipegu. Setkává se zde s lidmi, kteří kdysi hluboce zasáhli do jeho života, a dozví se o kuriózní soutěži o nejsmutnější hudbu světa, kterou vyhlásila krásná a bohatá majitelka pivovaru lady Port-Huntlyová. Málokdo umí propojit kýč, vybroušený styl, grotesku i drama do tak dráždivé filmové hry jako kanadský experimentátor Guy Maddin. Závěrečný film letošní PĚSTI je plný milých happyendů – dozvíme se, jak to je s tou nejsmutnější hudbou světa, zbavíme se smutku i šílenství a Isabella Rossellini nám ukáže skleněné nohy plné piva.
 
DARK TRAIN (hráčská jam session)

Úkol se zdá jednoduchý – doručit tajemnou zásilku neznámému klientovi. Až na to, že vlak, kterým se jede, není jen tak obyčejný vlak. Až na to, že řídíte zmenšený model lidského světa. Až na to, že vaším jediným nástrojem je svéhlavá intuitivní mechanická sépie ANN 2.35f. Svět vystříhaný z papíru, trip daleko za hranice snu a reality, napjatě očekávaná počítačová hra DARK TRAIN od studia Paperash. V rámci PĚSTi uvádíme unikátní hráčskou „jam session“, ve které vás tvůrci hry pozvou na společnou projížďku Temným vlakem. Takt udává Vojtěch Vaněk, DARK TRAIN a ANN 2.35f se živě na plátně kina rozjedou k tajemnému cíli pod vedením Jaroslava Hrdličky (Kyklos Galaktikos) a hudbou napsanou přímo pro hru a říznutou zvukovými improvizacemi bude do hry vstupovat Jan Burian (Kyklos Galaktikos). Ten má pro vás v cíli nachystanou sladkou hudební odměnu navařenou z toho nejlepšího, co po cestě Temným vlakem za večer nasbíral.

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.