Share |

Ozvěny Datapolis: Praha za hranicemi designu

Nyní stiskněte ENTER
Face2Facebook
Pauline X-Berger / protišedi.cz

Zázrak anonymity? Zkrat sociálních sítí? Ztráta ega? Zkáza ega? Praha na čtyři dny odsunula pasivní pohled na sebe samou do ústraní a Pauline Berger z protišedi.cz byla u toho. 

Město přestává sloužit jen jako mraveniště postav; mravenci přestávají souložit; nikdo už nikam nemusí; nikdo už nechodí vaší trajektorií. Město se prohýbá aktivitou. Praha má popáté nakročeno do světa, kde si věda a umění tykají. Datapolis. Praha v polovině dubna popáté na okamžik přemýšlí a Pauline X-Berger je u toho. Nabízíme vám její pohled - ozvěny Datapolis. Nyní již jen stiskněte PgDn na své olepené klávesnici, posypané popelem. A nebo ENTER. Pokud se vám ještě neodloupl. A stejně se nic nestane. Je škoda, že se v Praze konají takové revoluce jako Datapolis a město pořád slouží jako mraveniště postav; mravenci nepřestávají souložit; každý někam musí; každý chodí vaší trajektorií a město se tak zoufale prohýbá pasivitou.

Pátý ročník ENTERu, mezinárodního art-vědecko-technického bienále, jste mohli navštívit od čtvrtka do neděle, v době od 14. do 17. dubna 2011.

ZA HRANICE

Zahájení festivalu proběhlo v Národní technické knihovně v Dejvicích vernisáží, zaměřenou na digitální a mediální umění. Hlavním podporovatelem festivalu je CIANT, mezinárodní centrum pro umění a nové technologie a jeho protagonisté společně s ředitelem NTK, Martinem Svobodou, celou interaktivní výstavu zahájili. Do pátého ročníku akce se přihlásilo na dvě stovky akčních umělců z celého světa. Kurátoři z nich vybrali třiapadesát.

Ústřední téma - Datapolis -, procesuje datové toky a neviditelnost dat, které umělci přivádějí do různých audiovizuálních forem, týkajících se sociálních webů a interaktivního umění. Předmětem zkoumání umělců je forma, jakou se dají data dál zobrazovat. Ať již audio, nebo vizuálně.

Hlavní kurátor akce, Pavel Sedlák, v rozhovoru pro Radio Wave popsal letošní střípek z festivalové mozaiky zpříma: „V porovnání s minulými ročníky není důraz kladen čistě na interaktivní věci, ale posouváme se více za hranice designu, architektury a módy.“

EXISTUJÍ, ONI EXISTUJÍ!

Svět je protkaný sběrnými informacemi, ať již v závislosti na hustotě obyvatel nebo v souvislosti s technickým pokrokem nebo v závislosti na technickém pokroku v místech, kde je největší hustota obyvatel. Každý z nás používá ona sebraná data minimálně, takřka nikdo je neanalyzuje, necháváme je odložené hnít v jakémsi virtuálním, po okraj přeplněném prostoru. Až kvanta dat na onom kvantovém místě přetečou a všechny ty sesbírané jedničky a nuly se rozsypou a posypou reálno, to bude teprve polízanice.

Katastrofické vize odložme a vraťme se k datům. Jejich možností využívá většina z nás jen okrajově, bienále Enter ale otevřelo cestu, jak se dají data použít. A to originálně. Sakra originálně.

Ani jich ve skutečnosti nepotřebujete tolik, kolik jich je (myslím těch dat a je jich mnoho, nejvíce těch nejzbytečnějších). Důležitá ale v tomto případě nejsou data, tedy při komparaci s lidskou kreativitou. Enter letos zvěstoval jednu zásadní věc - stále existují kreativní umělci, i v marastu kybernetické doby.

UMĚNÍ Z NAŠEHO SVĚTA MUSÍME VYVÁŽET DO DALŠÍCH SVĚTŮ

Při konfrontaci československé scény se zahraniční, kdy z třiapadesáti vystavovaných bylo hned dvacet CZ/SK participantů, lze prstem ukázat na náš největší talent mediálního umění - na Prokopa Bartoníčka. Ten na festivalu kultury odkryl jeden z nejzdařilejších exponátů, svůj již legendární Vibrátor. Tento sklo-nerezový úd, skrývá pod svou předkožkou mikroprocesor a vznikl v Berlíně, již před třemi lety. Technologie Bluetooth pak tvoří prostředníka mezi Vibrátorem a počítačem, připojeným k internetu. Na internetu je hlavním zájmem penisu nejzaneprázdněnější porno server na světě. Ten v závislosti na růstu či poklesu zhlédnutí nejžádanějších videosekvencí svítí a vibruje. Server se aktualizuje přibližně každých dvacet sekund, načež vibrátor vždy náležitě pozmění svou aktivitu.

FACEBOOK

Část projektů útočila i na pandemii, jež vyvolala nejslavnější sociální síť. Návštěvníci se tak dozvěděli o přídavné aplikaci Faceleaks na leakování přátel (více) a pokud inklinujete stran pokrmů k obsesivnímu chování, zkuste  „ledničkový surfing pro fanoušky Facebooku“, nazvaný FoodMatch. V neposlední řadě zaujal i nejvíce medializovaný projekt, totiž Face To Facebook, jehož stvořitelé, Paolo Cirio & Alessandro Ludovico, jsou souzeni za krádež milionu profilů, když z nich shromáždili základní data (jméno, stát a skupiny, které lajkují) plus profilové fotografie. Ze získaných profilových fotek založili Cirio s Ludovicem fiktivní seznamovací kancelář. Snímky nejprve prohnaly softwarem na analýzu základních rysů tváře, ten vybral 250 tisíc ucházejících kandidátů. Ty umělci rozřadili podle výrazu v obličeji do šesti sociálních skupin.

Cirio a Ludovico definovali Facebook jako nástroj k strmému nárůstu popularity, ke vzniku nových, často však bizarních přátelství a podle jejich názoru se řídí síť heslem „nikdy nepřestat“. Nikdy nespat.

Odpůrci, kteří dnes u soudu hájí svá data, dokázali stránku umělců za pomoci úřadů zablokovat. Objevovali se ale i podpůrci, kteří chtěli fotografii do projektu naopak přidat. O celé kauze se jistě informujte, internety jí jsou logicky plné. A nakonec základní argument dvou hlavních protagonistů, ostřící na bezhlavé sdílení čehokoliv na zdech: „když zveřejníte svůj obličej na virtuálním profilu, jak to asi může skončit?“

MÓDA PŘEDEVŠÍM

Nyní si krátce představme i pár nových módních výstřelků, cílených na městský, igelitový lid. „Co2rset“, americký model monitorující hladinu CO2 v atmosféře, na ní reaguje utahováním a uvolňováním korzetu. Space Dress sebou zase nese signifikantní podnázev „móda pro městské nálady“. Nafukuje se podle rozhodnutí a specifické situace oblečeného. Design byl stvořen pro odbourávání stresu, úzkostí a klaustrofobických situací, původně do rušných ulic New Yorku.

ZTOHOVEN ZASE V AKCI

Teze některých projektů jste si mohli vyslechnout od samotných autorů na festivalovém symposiu. Konalo se v pátek a sobotu v konferenčním sále NTK, částečně v češtině, častěji v angličtině. V sobotu byla v jednom z panelů představena ojedinělá umělecko-diverzní skupina Ztohoven. Od dvaceti do sta je přibližný počet členů, kteří skrývají svá pravá jména za pseudonymy jako Eman Cipace, Míra Svoboda, Otto Horší a další ještě horší.

Prostřednictvím videoprojekce se návštěvníci ocitli v ohnisku jejich loňského projektu Občan K. Dvanáct členů se nechalo podobně ostříhat, vyfotografovat a snímky pak upravili speciálním metamorfózním efektem, tzv. morfingem, kdy nechávaly splynout dvě tváře v jeden homogenní celek.

Vzniklá fotografie posloužila k založení nového identifikačního občanského průkazu. Cizí identitu Ztohoven využívalo po dobu šesti měsíců, a to i při volbách či cestách do zahraničí, dokonce i při svatbě.

TAJEMNĚ SYMBOLICKÉ NOCI

Třetí den Enteru byl zakončen RESETem, tedy večírkem v industriálně-mechanickém organismu, totiž v holešovickém Cross klubu. Reset Nights je série audiovizuálních performancí pořádaná CIANTem. Akce probíhají kontinuálně během celého kalendářního roku.

Sobotní téměř úplňková Noc s tajemně symbolickým pojmenováním „†† );( †‡ ▲▲\\ Bezměsíčná noc ve znamení okultní imaginace“, se zaměřila na hudební žánr Witch House. WH projekty využívají staré analogové synťáky a zakládají si na hravosti, úzce související s vkládání symbolů.

V hlavní produkční místnosti se mezitím rozblikala originální zeleno-modrá zeď vystavěná z elektro-článků. Co ale dnes mnohem více poutalo pozornost, byla pekelně rudá opona za podiem a pro oči nepříliš přátelský stroboskop.

V Crossu vystoupily dvě tuzemské skupiny Tempelhof a Reverend D ck, ze západních koutů Evropy pak přivandrovaly Stellar om Source - NL, Mushy - IT, Story of Isaac - UK, oFF/Girll Girll - FR/DE. Kromě hudební produkce nabídla venkovní zeď Crossu projekci videoartisty Patricka Sedláczka a vizuální umělkyně Dariny Alster. Objektem jejich zájmu se stalo televizní zpravodajství, vysílané skrze prasklou obrazovku.

A tak je to se vším, sršení dat je sexy, pokud jej tedy zachytávají a přetvářejí kreativní mozci. A o tom vlastně celý inovátorský Enter letos byl. 

jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.