Čeští spotřebitelé nakoupili vloni fairtradové výrobky v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých 80%.
„Výrobky se známkou Fairtrade jsou pro spotřebitele stále dostupnější. To je rozhodující faktor, který vloni ovlivnil rekordní nárůst spotřeby. Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců. Ukazuje se, že se Češi stále více zasazují svými nákupy o lepší životy pěstitelů a výrobců z tzv. rozvojových zemí,” uvádí Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zveřejňuje.
Příčinou velkého nárůstu oproti předloňskému roku je zájem českých spotřebitelů o kvalitní výrobky luxusnější povahy. Přestože logo Fairtrade není známkou certifikující kvalitu, patří fairtradové produkty ze své povahy (velké procento z nich je bio, případně se při jejich pěstování a zpracování eliminuje používání chemikálií) k výrobkům spíše vyšší kvality. „Spotřebitelé často výrobky kupují, aniž by věděli, že jde o výrobek eticky obchodovaný. V tomto ohledu je potřeba českou společnost dále vzdělávat,“ uvádí Jiří Remr z Institutu evaluací a sociálních analýz a člen správní rady Fairtrade ČS.
Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva. Té se vloni prodalo 142 tun v hodnotě 100 milionů korun. To odpovídá 14 milionům šálků fairtradové kávy, kterou Češi vypili v loňském roce. Za takovým úspěchem kávy stojí především společnosti Tchibo a Starbucks, které patří k nejvýznamnějším řetězcům kaváren nabízejícím kávu se známkou Fairtrade. Fairtradová káva se praží také přímo v ČR. První českou pražírnou kávy se známkou Fairtrade je firma Mamacoffee, dalšími trutnovská pražírna Volkafé a středočeská Fair&Bio.
Po kávě (57% z celkového obratu) následují výrobky z fairtradové bavlny (23%), které jsou k dostání především v řetězci Marks&Spencer. Vloni za ně Češi utratili 40 milionů korun. Džemy, zmrzliny a sušenky (celkem 7%), čokoláda a kakao (5%), čaj (2%) a kosmetika (3%) patří mezi další významné skupiny fairtradových výrobků. Postupně se k nám dostávají i banány, které je možné nakoupit zatím jen online. Jiné čerstvé ovoce ani řezané květiny zatím nejsou na našem trhu k dostání.
„Kromě minimální ceny, která je pěstitelům vyplácena, dostává každá organizace farmářů za prodanou úrodu tzv. fairtradovou prémii. Pouze na té vloni zaplatili Češi pěstitelům kávy 1 500 000 korun, které slouží k investicím do rozvoje komunit a o jejím využití si demokraticky rozhodují přímo sami pěstitelé. 25% prémie je však vždy použito na zvyšování produktivity a kvality kávy,“ vysvětluje Hana Chorváthová z Fairtrade ČS.
Skokové změny v nárůstu obratu o 80% jsou důkazem toho, že trh s fairtradovými produkty je stále velmi mladý a může se u nás rozvíjet velmi rychle. Stejně tak v roce 2010 vzrostl obrat o 60% z důvodu rozšíření nabídky o fairtradové výrobky v několika řetězcích.
V sobotu 10. května se uskuteční u příležitosti Světového dne pro fair trade ve více než stovce českých měst již čtvrtý ročník happeningu Férová snídaně ve vašem městě. Na akci se sejdou příznivci fair trade, aby společně posnídali v parku, na náměstí či jiném veřejném místě fairtradové a lokální potraviny.
V rámci Týdne pro fair trade, který probíhá celý tento týden, byly také vyhlášeny výsledky soutěže Férová čokoláda: absolutním vítězem se stala ZŠ Pod Skalkou v Rožnově p. R. s autorskou divadelní hrou Hořčokoláda upozorňující na nerovnosti v byznysu s kakaem.
Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z tzv. rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. fairtradové prémie, která je investována do projektů místního rozvoje. Fairtradový výrobek lze rozpoznat například podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE®na obalu.
Kde lze v Česku koupit fairtradové výrobky?
Fairtradové výrobky lze v Česku koupit v řetězcích (Starbucks, Tchibo, Kaufland, Marks&Spencer, DM drogerie či Tesco), v menších obchodech (jako jsou např. Jeden svět, NaZemi, obchod Fair&Bio, Fair trade Centrum, obchody zdravé výživy) či v e-shopech (např. Miko káva, Fresh bedýnky). V Česku existují také pražírny fairtradové kávy: Mamacoffee, Volkafe a Fair&Bio.
Jak Fairtrade ČS získává data o prodejích zboží v Česku?
U produktů se známkou FAIRTRADE® jsou přesná data o obratech získávána z reportů Fairtrade International (FI), která uzavírá smlouvy s jednotlivými licenčními partnery. Poskytování těchto reportů je podmínkou certifikace a umožňuje tak obchodníkům používat známku FAIRTRADE® na obalech.
U produktů bez známky FAIRTRADE® tato povinnost zasílání pravidelných reportů není a proto nelze získat přesné informace o tomto segmentu trhu, proto je Fairtrade ČS letos nezveřejňuje.
V roce 2012 byl obrat z prodeje veškerých fairtradových výrobků 113 milionů korun. Do těch byly zahrnuty i produkty spravedlivého obchodu, které známku Fairtrade nemají, především řemeslné výrobky. Obrat z prodeje výrobků s certifikací Fairtrade byl 96 milionů korun. Za loňský rok jsou zveřejněna data vztahující se pouze k výrobkům se známkou FAIRTRADE®.
Co je Světový den pro fair trade?
Světový den pro fair trade, anglicky World Fair Trade Day, se slaví každý rok druhou květnovou sobotu. V Česku se slavil poprvé v roce 2004. Od roku 2011 se vrcholem oslav stal happening Férová snídaně ve vašem městě. Akci koordinuje organizace NaZemi spolu s Ekumenickou akademií. Více na www.ferovasnidane.cz
Soutěž Férová čokoláda
Soutěž proběhla na školách od jižních Čech až po Valašsko v rámci mezinárodní kampaně Za férovou čokoládu! Ta se již druhým rokem snaží šířit povědomí o nespravedlivém nastavení obchodu s kakaem v Česku, Rakousku, Německu a Estonsku. Kampaň tak prostřednictvím petice požaduje zajištění důstojných podmínek pro kakaové farmáře. Zajímavým příspěvkem do soutěže byla proto vedle divadelní hry (Hořčokoláda)i originální počítačová hra Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity upozorňující mimo jiné na dětskou práci při pěstování kakaa.