Share |

O retrospektivní výstavě Jiřího Brdečky s dcerou Terezou

100 let – od Limonádového Joea k zázrakům animace

Mimořádná retrospektivní a interaktivní výstava Jiří Brdečka: 100 let – od Limonádového Joa k zázrakům animace se pro veřejnost otevře 16. prosince na Chvalském zámku v Praze.

Výstava věnovaná jedné z nejvýraznějších osobností českého filmu, mj. autorovi či spolutvůrci scénářů ke snímkům Limonádový Joe, Adéla ještě nevečeřela, Tajemství hradu v Karpatech nebo Císařův pekař a Pekařův císař, která stále za mnoha hity české kinematografie, bude otevřena do 1. dubna 2018. Letos na Štědrý den by se scenárista, režisér, kreslíř a publicista Jiří Brdečka dožil 100. narozenin.
 
Výstava bude pojatá jako rekonstrukce světa dětství, mládí, života a inspiračních zdrojů Jiřího Brdečky. Návštěvníky zasvětí nejen do světa westernů, které Brdečku uchvátily, k vidění zde budou i obrazy jeho přátel z řad malířů, jako je například Kamil Lhoták či Adolf Born. Expozice připomene i Brdečkovy slavné hrané filmy a představí barrandovské dekorace a kostýmy z filmů, na kterých spolupracoval s Janem Werichem, Jiřím Trnkou a dalšími. Chybět nebudou ani Brdečkovy ilustrace a storyboardy k animovaným filmům. Návštěvníci si budou moci prohlédnout také kostýmní návrhy či filmové plakáty k Brdečkovým snímkům a dobové fotografie mapující společenský život pražské kulturní smetánky. Chvalský zámek uvede výstavu jako součást oslav svého desetiletého výročí otevření pro veřejnost.
 
První část výstavy připomene Brdečkův život, jeho inspirační zdroje a přiblíží život s jeho slavnými přáteli a spolupracovníky. Návštěvníci budou moci nahlédnout do Brdečkových začátků coby kreslíře vtipů za okupace a poválečného ilustrátora a filmového kritika. Další část bude věnovaná jeho hraným filmům, jako byl Císařův Pekař a Pekařův císař, Až přijde kocour, Byl jednou jeden král, Adéla ještě nevečeřela či Tajemství hradu v Karpatech a jeho tvorbě napojené na westernové ideály, jejíž vlajkovou lodí je snímek Limonádový Joe. Na výstavě bude možné zhlédnout i původní kostýmy z Limonádového Joa či dekorace z filmu Císařův pekař a Pekařův císař. Poslední část bude patřit animované tvorbě a k vidění zde budou originální storyboardy, výtvarné návrhy i hotové filmy.
 
Výstava potěší i nejmenší návštěvníky. Její součástí totiž budou i multimediální a interaktivní instalace Matyáše Trnky, vnuka Jiřího Trnky. Vidět zde bude možné například repliku "Saloonu" a přestřelku kovbojů z Limonádového Joa či výjevy z filmu Tajemství hradu v Karpatech. Děti budou moci také například zachránit pejsky před nenasytnou Adélou, animátorská dílna ploškové animace jim zase nabídne možnost vyzkoušet si práci s tzv. ploškovými loutkami vytvořenými podle kostýmů z Limonádového Joa. V tajemné alchymistické dílně ve sklepení ožije záhadná Sirael. V rámci výstavy, jejímž kurátorem je Adam Hoffmeister, se bude také promítat nový celovečerní dokument Universum Brdečka. V něm režisér Miroslav Janek a střihačka Tonička Janková citlivě odkrývají bohatý vnitřní život člověka, který se dle svých vlastních slov snažil vytvořit „svět zázračně oživlých obrazů, grafik, olejů, akvarelů, fresek a mozaik“. Film také hledá odpověď na otázky, kde hledal Brdečka inspiraci či zda byl více scenáristou, režisérem, kreslířem, či publicistou. Trailer je k němu možné zhlédnout zde: https://youtu.be/O0vnC8hIe0U
 
 
Rozhovor s Terezou Brdečkovou o retrospektivní výstavě jejího otce Jiřího Brdečky
Proč jste si jako místo konání výstavy vybrala právě Chvalský zámek? Máte k tomuto místu nějaký speciální vztah?
Věděla jsem, že na Chvalském zámku vidělo Trnkův Ateliér II skoro dvacet tisíc návštěvníků a že se tato instituce začala systematicky věnovat podobným projektům. Má mladé a skvělé vedení, není nafoukaná, a upřímně – komu se dneska ještě chce vzít rodinu třeba v neděli na Staroměstskou radnici? Vždyť je skoro nutné se tam skrze turisty probít. Centrum Prahy už není k takovým projektům vlídné, mnoho domácích z centra odešlo a Chvalský zámek s dvorem se staly magnetem pro okolí. Z centra je to pětatřicet minut, vycházejí nám všestranně vstříc a jsou to velké a nádherné výstavní prostory. Musíme si zvyknout, že česká kultura žije jinde, než jsme byli zvyklí. Všude tam, kde o ni mají pořadatelé opravdový, a nejen formální zájem.
 
Grafika k výstavě je dílem Adama Hoffmeistera, na koncepci výstavy spolupracuje také Matyáš Trnka, vnuk Jiřího Trnky. Podle čeho si vybíráte své blízké spolupracovníky a kdo s vámi na výstavě ještě spolupracuje?
Jsou to naši přátelé, často z dětství a zároveň velcí profíci.  Výstavu pořádá naše nakladatelství Limonádový Joe, tedy Jiří Dědeček a já. Kurátorem je Adam Hoffmeister, který má velké zkušenosti s výstavnictvím ve své galerii Millennium a zároveň otce znal a měl rád. Navíc už uspořádal jednu výbornou výstavu Svět Jiřího Brdečky a jeho přátel. Matyáše Trnku jsme oslovili díky jeho skvělému projektu Zahrada, kde revokoval atmosféru slavné knihy svého dědečka, kterého už nezažil. Zkrátka – Adam je zkušený kurátor, Matyáš je moderní multimediální kumštýř, který má na téma nový a nezávislý pohled a vystudoval animovaný film. A náš výkonný producent Jakub Hora už organizoval obě Trnkovy výstavy Ateliér v Plzni i v Praze. Pak je tu třeba ještě Blanka Chocholová a její syn Marek, oba skvěle udržují při životě dílo fotografa Václava Chocholy a jeho přátel, kteří mapovali svět Trnky, Brdečky, Wericha, Hoffmeistera a dalších. Také s jejich fotografiemi se na výstavě setkáte.
 
Vznikl nápad s výstavou ve stejné době jako nápad s filmem Universum Brdečka o vašem otci?
Říkala jsem si, že by bylo pěkné natočit ten film nebo uspořádat výstavu, ale opravdu mne nenapadlo, že vyjde obojí. Je to tedy dost šílený pracovní rachot, hlavně s výstavou. S Miroslavem Jankem byla pro mne všechno jen hra a radost.
 
Můžete přiblížit koncept výstavy a komu je určená?
Horní patra zámku budou hlavně informativní, seznámíme se otcovým světem, životem, s jeho filmy. Kromě obrazového materiálu tam bude polyekran Matyáše Trnky, barrandovské kostýmy a dekorace z otcových filmů, televizní pořady o Jiřím Brdečkovi, jeho knihy, osobní objekty. Jedna místnost je věnována jeho zálibě ve westernech. Dolní část bude věnována animovanému filmu a interaktivním hrátkám týkajících se komedií dua Brdečka – Lipský, jako je Limonádový Joe, Adéla ještě nevečeřela, Tajemství hradu v Karpatech. Bude tam "Saloon" z Limonádového Joa, hrátky s masožravou Adélou a také zrození Irael z Císařova Pekaře. A animační dílna pro děti. Chybět nebude kino, kde poběží film Universum Brdečka a smyčka s animovanými filmy.
 
Je výstava doplněním dokumentu, nebo může fungovat jako samostatný útvar? Myslíte, že je pro stejné návštěvníky, jako je dokument, nebo může oslovit i jinou skupinu?
Výstava i film jsou dvě nezávislé akce. Otec z legrace říkal, že nějaký film či knížka jsou vhodné pro zábavu i poučení. Tak se toho držíme, protože se toho držel i on ve stejné tvorbě. Výstava je vhodná pro návštěvníky od tří do sto deseti let. Film bych tipovala spíš od patnácti výš. I když, kdo ví. Třeba se najde i nějaké podivné přemoudřelé dítě, které ten film vezme.

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.