Martin Aaron Hořínek se zabývá ruční loutkovou animací. Ještě na škole vytvořil tak trochu hororový kraťas ze zubařského prostředí The DentiSt. Následoval regulérní videoklip pro Kurtizány z 25. Avenue a Davida Kollera. Pro ujetou partu SCI*FI*PSI, která dnes vystoupí v Radosti FX, dokončuje Martin hudební video. Půjde o skutečně netradiční věc a tak jsme tvůrci položili několik otázek.
Jak vznikl koncept, že parta hrající elektro bude mít loutkový sci-fi klip?
Celé to vzniklo tak, že Filip Malásek, který stříhal můj krátký studentský film „The DentiSt“, mi dohodil na zvuk a hudbu právě SCI*FI*PSI Borka s Rondem. Vzpomínam si na první den našeho setkání, kdy jsem pánům slíbil jako protislužbu videoklip. Pak jsem navštívil jejich studio, kde jsem byl účasten neuvěřitelného mejdanu, kdy se pánové v psích maskách nechali unášet na tónech vesmírné hudby až do rána. Celá ta atmosféra byla neuvěřitelná.
Když jsem pak začal pracovat na tom klipu, tak jsem hledal směr a design, jakým se to celé bude ubírat. Chtěl jsem za každou cenu, aby to bylo něco hodně jiného a zvláštního. Stejně jako hudba SCI*FI*PSI.
PSI VE FILMU
Nakonec to ale klipem nekončí...
Začalo mě to neuvěřitelně bavit a postupně jsem se snažil rozšířit děj. A pak jsem se rozhodl, že nenatočím jen klip, ale celý film. Začalo se tedy pořádně pracovat na dějové linii a na hudebních atmosférách. Tenhle film je totiž hlavně hudebním filmem o mytologii SCI*FI*PSI. Na to, že půjde o loutkový film, to je docela výpravné. A dá se říct, že to bude taky proti šedi. Snažíme se totiž poukázat na rozdíl mezi tou největší šedivostí/stádností a naopak.
Nesvádí dnešní doba k jiným než loutkovým způsobům animace?
Počítačová animace je jistě dobrá a přináší mnoho možností, ale je něčím až moc sterilní. Nevím, čím to je. Ale pokud jde o ruční animaci, tak myslím, že nikdy úplně nezanikne. Je to něco, co v sobě nese velkou výtvarnou kreativitu a je to většinou originální.
LOUTKY A REKLAMA
Ty se živíš tvorbou reklamy. Jak je to s reklamou a ruční animací?
Co se týče reklam, tak si myslím, že i ručně animovaná reklama má šanci uspět, neb je to něco jiného a zvláštního, čeho je na trhu málo a to klienta láká a zajímá. Nicméně není vyloučeno, že se loutková a digitální animace dá kombinovat. Což už je vlastně běžné. Bez počítače se dnes neobejde ani ta moje loutková animace.
Když se dívám na video s loutkami, napadne mě, že to musí být časově obrovsky náročné.
Ohledně časové náročnosti pro ruční animaci je to asi stejné jako s tou počítačovou. Záleží na tom, zda to tvoří jeden člověk na place, nebo celý tým. Na tom momentálně pracuju, abych sestavil dostatečně kreativní tým v mém studiu, který by dokázal v reklamě obstát.