Share |

Malířka Magdalénna Nováková o sexy krasavicích ve vězení

foto archiv Magdalénny Novákové

Výtvarnice Magdaléna Nováková má ráda superhrdiny, módu a Dívku s perlou. Ptali jsme se jí, kam chodí na inspiraci a co dělají na jejích obrazech loga sportovních firem.
Odkdy se věnuješ malování a kreslení?
Už od malička. Vedla mě k tomu máma, po které jsem zdědila talent.Měla jsem jí vyplnit její neuskutečněný sen stát se umělkyní. Studovala jsem na AVU ve třech ateliérech, u Lindovského grafiku, u Rittsteina malbu a u Bromové nová média. Díky tomu, že jsem takhle prostřídala ateliéry, získala jsem mnoho zkušeností.

S čím pracuješ - jaké barvy si kupuješ? Kam si chodíš pro plátna, napínáš si je sama, nebo si kupuješ ta přednapnutá?
Pracuju s olejovými barvami, akrylem, akvarelem, tuší a s tužkou a s barvami na porcelán. Plátna jsem si dělala sama, ale teď už si je kupuji, není čas. Chodím pro ně do Platýzu nebo do Altamiry.

Účastnila ses se výstavy v Novoměstské radnici - bylo tam zpracováno téma superhrdinů a toho, zda superhrdina není náhodou holka.
Namalovala jsem sérii Hrdinek, ideálů žen... Je to soubor asi pěti obrazů, který snímá ikony ženství ať už ze současnosti, nebo z historie. Jsou to také idoly mužských srdcí, mají však každá stejnou tvář, jsou to postavy, do kterých se já sama ztělesňuji, takže každá z nich má mou podobu, což není náhoda, ale záměr. Snažila jsem se o vizuální dokonalost. Obrazy mých ideálních hrdinek se snaží vzbudit naší důvěru a nabízí nám vábný most, po němž je možné dojít k vašim tužbám, přáním a snům. Vycházím z toho, že se žena snaží vypadat jako opravdová mladá dáma, vyhlížet sexy a jako krasavice - jak to jen nejlépe dokáže - ale zároveň se ocitá ve vězení této struktury.

FOTIT SAMU SEBE
Jak vidíš pražskou výtvarnou scénu? Máš nějakého oblíbence mezi současnými výtvarníky?
Já se snažím vnímat světové ikony umění, mezi mé oblíbence patří americká fotografka Cindy Cherman, v Čechách pak Veronika Bromová, společného mají to, že obě fotí samu sebe, to mě fascinuje - zvolit si jako cíl své vlastní tělo. Dále pak Michael Rittstein, který skvěle ovládá svou techniku a figurální výjevy. Veronika Bromová i Michael Rittstein byli mými profesory na AVU.

Co tě vede k používání log a reklamních prvků?
Líbí se mi spojovat nespojitelné věci. Je to například znát na tom, že jsem často malovala ovoce a na to lepila nálepky, které na těch opravdových byly. Často i z legrace.

Proč používáš odkazy na slavné obrazy - třeba Dívka s perlou?
Dívka s perlou je pro mě pojem. Vždycky jsem cítila, že jsem jí nějakým způsobem podobná, mám její tvář, a tak jsem si začala prostě na ni hrát a namalovala jsem jí se svým obličejem. Nic složitého v tom nevidím. Inspirace Vermeera je jasná, bude to vždy Máří Magdaléna, stejně jako u Leonarda Da Vinciho to byla Mona Lisa, je to pořád ta stejná dívka. Proto jsem si také nechala říkat Magdalénna - mám ve jméně dvě n, vymyslela jsem to podle Madonny. Je 2. milénium a tak je tady druhá Magdalénna a Madonna i Jezzus.

Jaký je tvůj vztah k Madonně a Gaultierově korzetu?
V minulé otázce jsem myslím dobře vysvětlila, co je pro mě Madonna, která ještě lépe vypadá s Gaultierovým korzetem. Jako každá dívka sleduji módní trendy a móda mě fascinuje. Gaultier mě poprvé zaujal v návrhu kostýmů pro film Pátý element. Jinak mezi mé nejoblíbenější návrháře patří bezesporu John Galliano.

Kde budeš vystavovat a co plánuješ?
Plánuji veliký projekt - Nejsem žena jsem puma - bude to soubor maleb, kde budou vystupovat potetované pumy. Nikdy jsem si nenechala udělat tetování, tak jsem si ho chtěla vyzkoušet v podobě pumy - kočky - symbolu ženy alespoň na plátně. Projekt pak plánuji umístit do třech prostor blízko sebe v centru Prahy, kde - to je zatím tajemství.

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.