Share |

LUSH Prize a dobročinný kelímek Charity Pot pomáhají nejen zvířatům

Britská kosmetická značka Lush a tři neziskové organizace – Svoboda zvířat, Prales dětem a Nekupuj. Adoptuj! – uspořádaly ve čtvrtek 28. května společnou prezentaci svých eticko- ekologických aktivit. Lush prodejem svého „dobročinného kelímku“, krému Charity Pot, finančně podpořil projekty těchto tří organizací: boj proti kožešinovým farmám v ČR, ochranu tropického deštného pralesa na Sumatře a podporu adopce opuštěných zvířat v útulcích namísto zbytečného nákupu zvířat od množitelů. Seznam podporovaných projektů se bude neustále obměňovat. Zároveň je značka LUSH spoluzakladatelem mezinárodního ocenění, které čím dál více získává na renomé a především důležitosti – Lush Prize, odměňující pokrok v alternativách testování na zvířatech.
 
LUSH PRIZE
Není pochyb o tom, že za posledních dvacet let došlo k výrazným změnám ve vztahu k testování na zvířatech. Veřejnost má mnohem větší povědomí o nespolehlivosti pokusů na zvířatech a především týrání, které zvířata při testování podstupují. Ročně je na testování využíváno neuvěřitelných 115 milionů zvířat. Metody testování kosmetiky a drogerie bez pokusných zvířat však pokročily, jsou používány častěji a řada firem již chápe výhody, jak teoretické, tak i ty podnikatelské, pokud samy přistoupí k alternativním metodám. V Evropské unii, Indii a Izraeli bylo testování kosmetiky na zvířatech zakázáno a zákaz se prosazuje i v jiných zemích.
 
Přesto je stále za co bojovat. Existuje pět hlavních důvodů.
1) Ačkoli může být testování kosmetických produktů nějaké značky např. v EU zakázáno, mimo ni může být testování výsledných produktů naopak požadováno (např. Čína testování některých produktů vyloženě vyžaduje).
2) Ačkoli byl v roce 2013 v EU zakázán prodej kosmetických výrobků testovaných na zvířatech stejně jako samotné testování, v rámci chemických předpisů REACH (Registration, Evaluation and Authorisation of Chemicals) vyžadujících přezkoumání a testování všech nových a existujících chemických látek na trhu od roku 1981 jsou kosmetické společnosti stále nuceny toto testování používat. Počty provedených testů na zvířatech se tak bohužel v letech 2011 až 2014 více než zdvojnásobily.
3) Zatímco většina lidí nyní souhlasí s tím, že alternativy testování na zvířatech jsou výhodnější jak z etického, tak vědeckého pohledu, alternativní testy nejsou objevovány a zaváděny dostatečně rychle.
4) Pokud už některá laboratoř alternativní testy vyvine, následuje zase velmi zdlouhavý proces jejich právního přijetí a schválení.
5) I když už jsou alternativní metody právně schválené, mnohdy je firmy nepoužívají, protože o nich nevědí, nebo jsou dražší, a tím pádem nepovinné.
 
Zakladatelé LUSH, kteří proti testování na zvířatech bojují už od samého založení značky před 20 lety, byli z této situace natolik frustrováni, že se v roce 2012 rozhodli založit fond, kterým by vědcům, neziskovým organizacím bojujícím za práva zvířat i studentům věnujícím se této problematice pomohli a společně v této palčivé otázce pokročili a dobrali se úspěšných výsledků. Výsledkem se stala cena LUSH Prize a částka 250 000 liber, která je každoročně rozdělována subjektům v 5 kategoriích (Veřejné povědomí, Lobby, Věda, Vzdělávání a Mladý výzkumník).
 
Ceny se letos udělují již čtvrtým rokem a jejich minulí vítězové ze zemí celého světa se díky odměně stali významnými hráči na poli boje proti testování na zvířatech. Jednou z oceněných organizací je například britská laboratoř XCellR8, které se díky obdržení LUSH Prize povedlo radikálně zmodernizovat svůj výzkum alternativních metod testování kosmetických produktů a čisticích prostředků. V současné době je špičkovým centrem, jedním z mála v Evropě, které testuje na umělých lidských buňkách a nepoužívá ani žádné živočišné suroviny (což se bohužel často stále děje, i když laboratoře netestují na živých zvířatech). Samotná značka LUSH tuto novou metodou používá k testování svých produktů.
 
CHARITY POT

= dobročinný kelímek značky LUSH. Tělový krém s obsahem mnoha výživných olejů a másel má pozitivní účinky nejen na pokožku. Celý výtěžek z jeho prodeje (minus daň) je věnován sdružením, se kterými značka LUSH spolupracuje a která vítají pomocnou ruku v projektech či kampaních, které realizují.
 
Charity Pot podporuje projekty, které souzní s etickými zásadami značky v oblasti ochrany životního prostředí a práv lidí i zvířat. Od svého zavedení do prodeje v roce 2014 byly zatím podpořeny tři projekty: Proti srsti organizace Svoboda zvířat, Green Life spolku Prales dětem a Nekupuj, Adoptuj! Zájemci z řad neziskových organizací a spolků se mohou sami přihlásit, pokud mají o spolupráci zájem. Zásadou spolupráce je podpora projektů, které usilují o změnu, dávají si za cíl měnit názory a chování pomocí zvyšování povědomí o problému, aktivismu, vzdělávání a kampaní, a to zejména proto, že tento druh práce není dobře financován z jiných zdrojů.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.