Share |

Křehký Mikulov: První festival art designu ve střední Evropě

V prostorách jihomoravského zámku Mikulov se v termínu 24. až 26. června uskuteční první festival art designu ve střední Evropě - Křehký Mikulov. Projekt galerie Křehký ve spolupráci s Regionálním muzeem v Mikulově představuje první organizované setkání českých i zahraničních galeristů, sběratelů, obchodníků se současným uměleckým designem i designových nadšenců. Přímo v komnatách honosného barokního sídla rodu Dietrichsteinů, na standardní prohlídkové trase i mimo ni, nabídne festival sérii výstav současného českého designu i premiérové prezentace nových produktů českých a světových tvůrců. 

 

Festival Křehký Mikulov má oproti standardní galerijní prezentaci současného art designu nabídnout i přidanou hodnotu netradičního, nicméně velmi příjemného prostředí se vším, co poskytuje. Koncentrace toho nejlepšího ze současné české designové scény ve spojení s bohatou historií starobylého zámku v krajině slunce a vína slibuje příjemný zážitek. 

 

Art design v tomto případě představuje světově již rozšířený pojem zahrnující design s přesahem do volného umění; designové předměty, které nemusí být nutně vyráběné sériově, prototypy, unikáty a autorské originály.

 

V úterý 14. června se v galerii Křehký v Praze uskuteční hlavní tisková konference.

 

Kurátoři Jana Zieliski a Jiří Macek o festivalu Křehký Mikulov:

"Léta jezdíme do Mikulova za naším kamarádem a skvělým designérem Danielem Pirščem a jeho ženou Terezou. Slunce, pohled přes hrobku Dietrichsteinů na kopec s křížovou cestou, zatopený kostel uprostřed nekonečných vod před vjezdem do města a dobré víno už by samy o sobě stačily, aby člověk do Mikulova rád zajel. Když jsme tak s Danem seděli a dívali se na město, napadlo nás připravit pro Mikulov nějakou událost. A když si přisedl i Petr Kubín, ředitel Regionálního muzea v Mikulově, které sídlí na úžasném zámku tyčícím se nad městem, dostal náš plán konkrétní podobu. Nakonec jsme vymysleli nový festival. A protože v Praze vedeme galerii Křehký, nazvali jsme ho Křehký Mikulov, s podtitulem první festival art designu ve střední Evropě. Jak již napovídá název, na festivalu budou představeny limitované série nebo unikátní kusy významných designérů ze světa i z České republiky. Pozvali jsme své přátele ze světa umění a designu, kteří milují silné příběhy vyprávěné prostřednictvím výtvarného projevu. A Mikulov má silný příběh. Tentokrát bude křehký."

 

 

Výstavy:

 

  • ARCHIV ZÁZRAKŮ

 

Výstava, která úspěšně reprezentovala český design na EXPO 2010 v Shangaji, dosud v České republice nebyla představena. Festival Křehký Mikulov poprvé umožní zhlédnout stylizovanou krajinu pod skleněnou skicou stromu v designu studia Olgoj Chorchoj /Michal Němeček a Jan Froněk/. Díla v krajině, jejichž autory jsou Eva Eisler, Hippos Design, Salim Issa, Anna Kozová, Olgoj Chorchoj, Daniel Piršč, Rony Plesl, Liběna Rochová, René Šulc a Hana Zárubová, vznikla speciálně pro tento projekt a mnohdy u nás dosud nebyla uvedena. Výstava je doplněná filmem režiséra Tomáše Luňáka, ve kterém se prolíná svět nehmotných iluzí s konkrétními situacemi v reálné krajině. 

 

„Žijeme v prostředí, které jsme si sami vytvořili pro šťastnější život. Ve městech i vesnicích. Okamžiky, které považujeme za šťastné jsou však na těchto místech nezávislé, jsou souhrnem našich podvědomých tužeb a snů. Mnohé z nich si přitom už ani příliš neuvědomujeme, jsou jen součástí našeho života, součástí okamžiků, při kterých zažíváme vzrušení a radost. Abychom přiblížili výjimečné postavení českého designu v současném světě, jeho schopnost přinášet originální příběhy i zásadní myšlenková a technologická řešení konkrétních situací, vrátili jsme se na počátek jejich práce a deset vybraných tvůrců rozdílného přístupu požádali, aby vytvořili objekt, jako ryze osobní reakci na vybraná abstraktní témata tužeb, snů, či ryze osobních okamžiků štěstí. Produktoví designéři, módní návrháři, architekti i fotograf tak ve výstavě z vlastních hledisek a pomocí nejrůznějších technik zkoumají ticho, světlo, čas, pohyb, dětství, déšť, let, půdu, nekonečno, obraz a paměť. Výsledkem jejich práce pak nejsou produkty určené pro masovou výrobu, ani sochy, ale osobní záznamy převedené do obyčejných předmětů, které se snaží zachytit zázrak naší existence a možná nám tak pomoci v rozvoji vnímání předmětného světa,“říkají ke vzniku výstavy Archiv zázraků kurátoři a autoři koncepce, Jana Zielinski a Jiří Macek

 

Létání

Pták, papírový objekt, design: Liběna Rochová, výroba: Studio Činčera

Oděvní výtvarnice Liběna Rochová pracuje s papírem soustavně, muchlá jej, trhá a obléká. Její nejzásadnější návrhy oblečení vznikly zejména z papíru, který však více než odíval zachycoval emoci, touhu. Snad proto nás zajímalo, jak po svém reaguje na klasickou papírovou vlaštovku, a jaký tvar dá touze vzlétnout.

 

Dětství

Židle, masivní dřevo a ohýbaná překližka, design: Olgoj Chorchoj, výroba Ton

Naše optika se mění naším růstem a dospíváním. Věci vypadají jinak, když je vám pět, patnáct nebo čtyřicet. A to nejen opticky, když věci vidíme z docela jiných úhlů než v dospělosti, ale i filozoficky. Olgoj Chrochoj si pro zpracování tématu zvolili židli, snad vůbec nejopakovanější téma v oblasti designu a tím i nejtěžší, a rozhodli se ji realizovat z ohýbaného dřeva v továrně, kde vznikla legendární židle Thonet No. 14, v dnešním Tonu Bystřice. Vznikl tvarový i technologický hybrid využívající již existujících prvků z jiných produktů továrny, který je spíš křesílkem než židlí, a má i svou dětskou verzi. Děti přece chtějí být stále dospělými a dospělí zase dětmi.

 

Světlo

Studie světla, corian, design: Eva Eisler

Když jsme se naučili rozdělávat oheň, vstoupili jsme do světa tmy. S elektřinou jsme tmu ovládli. Světlo je přesto především slunce a stín. Eva Eisler, která vede na VŠUP v Praze ateliér Koncept, objekt, význam, posunula téma svítidla do polohy architektonické studie. Kostky jsou zdmi města, tu nižší tu vyšší, labyrint stínu a světlých míst. Bílá je bílou, ale i šedou, černou. Vše je v rukou světla. Kostky mohou být i poličky na třídění drobných věcí, více jsou ale městem, ve kterém hledáme sami sebe.

 

Čas

Latimérie, lavička, dřevo - bříza, PUR lak, design: René Šulc, autorská realizace ve spolupráci s Truhlářstvím Ing. Florián

„Vždy když mám čas jít na ryby a sedím u řeky nebo rybníka, pozastavuji se nad relativitou vnímání plynutí času. Jakoby čas plynul pomaleji nebo se zastavil a přestal existovat.“ (René Šulc)

Kromě toho, že je René Šulc designérem je i vášnivým rybářem a posluchačem klasické hudby, a tak ví o čase vše. Ví, že čekání neznamená ztrátu času, ale vývoj k vyvrcholení. Pomocí lavičky přenesl čas vlastního nebytí v čase z břehu řeky do města, kde čas běží o poznání rychleji. Lavičce vtiskl symbolicky  archetypální tvar ryby a pak jej abstrahoval a abstrahoval, až z něj vyplynul jednoduchý ovál, ve kterém se čas jakoby zacyklil. A protože má rád ruční práci a nejraději vytváření modelů, tak lavičku do výsledného tvaru také vlastnoručně vybrousil. Když lavičku postavíte k řece, začne se měnit, sluncem, deštěm, časem. Její dřevo je stále stejně živé i umírající. 

 

Ticho

Zvlhčovač vzduchu, corian, design: Anna Kozová

Objev roku Cen Czech Grand Design 2008 Anna Kozová má malého syna Alfreda. Chvíle ticha a klidu jsou pro ní něčím velmi vzácným. Co jej symbolizuje? Pohled z okna, do krajiny, okamžiky, kdy se můžete jen tak dívat, pozorovat. Snad proto dala Anna tichu tvar krajiny, který se chová jako její skutečný předobraz.  Strojek spouští nad krajinu mlhu, z které se voda sráží do údolí a vytváří tak jezírko, které se, když strojek přestane mlhu vypouštět, postupně vsákne zase do země, aby se po chvíli objevilo zase jako mlha nad údolím a déšť. Miniaturní koloběh vody v přírodě, jako bychom se už naučili ovládat počasí i přírodu. Nakonec i kámen, z kterého je krajina vytvořena je umělý corian. 

 

Obraz

Dekorace s odnímatelnou péřovou bundou, design: Hana Zárubová

Říká se, že žijeme ve vizuální době. Přes všechny informace, které se na nás hrnou ze všech stran, v nás zůstávají často jen silné obrazy a emoce s nimi spojené. Tvůrci často v těchto obrazech, pohledech nacházejí budoucí tvary. Hovoří o inspiraci. Módní návrhářku Hanu Zárubovou jsme poprosili, aby nám místo oblečení navrhla volné dílo, obraz, na který by se sama dokázala dlouho dívat. Navrhla vyšívaný obraz z dutého vlákna, který sice vypadá jako indiánský lapač zlých snů, ve skutečnosti je však kruhovým modelem péřové bundy. Obraz, který může kdykoliv sundat ze zdi, obléknout se do něj a vyrazit ven lapit své skutečné sny. 

 

Půda

Kýbl, foukané a broušené sklo, nerez, design: Rony Plesl, výroba: Ajeto Czech Glass Craft

Co bychom byli bez půdy, bez rostlin, co by byla půda bez vody. Chtěli jsme do krajiny Archívu zázraků přivést moment růstu, proces, který zachytí úctu k půdě a vodě. Rony Plesl vytváří jednak vysoce umělecké autorské vázy a zároveň  špičkové designové nápojové sklo. Poprosili jsme ho, ať navrhne tedy nádobu na vodu, ve které se obě jeho tvůrčí polohy setkají a jejíž výsledek bude poctou vodě. Navrhnul kýbl. Když se do něj podíváte je stále plný bublin, života a vzduchu, na jehož zásadní roli jsme původně zapomněli. Velký patetický pomník velkým věcem je tento kýbl. Možná je kýbl vůbec nejlepší nádoba, jaké kdy dal člověk tvar. Dá se toho s ním tolik dělat.

 

Pohyb

Tygr, designový objekt, porcelán, design: Daniel Piršč, výroba: Pirsc Porcelain

Porcelán a pohyb to není zrovna logická kombinace, jenže to kámen a pohyb také není a když vidíte barokní sochy, nemůžete se pocitu pohybu ubránit. Daniel navrhl tygra v běhu, který se téměř ztrácí v bouři. Jakoby byly jeho rysy rozmazané. Aby dosáhl kýženého dojmu, posunul hranice možnosti porcelánu. Do porcelánové hmoty přidal méně kvalitní materiál, kterého se vypálení v peci nedotkne, a jehož části se následně vyplaví. Součástí celého výrobního procesu se tak stalo plavení tygrů v řece, kdy proud vody omílá skupině tygrů jejich rysy. Výsledek je pak podobný zbytkům lastur omývaných mořem, či pískovcovým sochám vystaveným po staletí dešti. Daniel však tento proces ovládl, a tygři tak běží krajinou. Jejich rysy se ztrácí v bouři. 

 

Déšť

Déšť, fotografie, foto: Salim Issa

Déšť s sebou přináší vždy silné emoce. Rozostřuje pohled na krajinu, která jakoby mizela, na vodní hladině kreslí obrazce, a jeho klapot spouští naše snění. S deštěm jako bychom se dostávali hlouběji do našeho podvědomí. Fotograf Salim Issa fotografuje často krajinu, jen tak sám pro sebe, má rád velké obrazy, a také lidské tváře. Když měl fotografovat déšť, obě vášně jakoby se spojily. Z tváře se stala krajina a v prázdném prostoru ranní mlhy tančí indián.

 

Nekonečno

Cosmic I – IV, kolekce váz, sodno-draselné sklo, design: Hippos design, výroba: Moravské sklárny Květná pro Křehký

„Nejkrásnější archív zázraků je pro nás vesmír, jeho magický prostor, pohyb ve  stavu beztíže.“(Hippos design)

Hippos design pracují jak v oblasti architektury, tak designu. Jejich záběr je skutečně veliký, navrhovali kola, sedačky, svítidla, domy, výstavy, nikdy však nic ze skla. Kolekce čtyř váz vychází z tvarů amfory a skafandru, které se ve vázách prolínají, a jejím hlavním motivem je zkoumání a objevování vztahu prostoru vázy a života květiny.  Jejich průnikem vzniká nečekaný nový svět, ne nepodobný vesmíru, který je pro Radima Babáka a Ondřeje Tobolu, kteří společně tvoří Hippos design, tím největším zázrakem. Květina v něm v různých pohledech mění barvu, velikost květu i linii stonku a hladina vody k těmto malým zázrakům také přispívá. Po každé tak vidíte jinou květinu, jako objevitelé. Co asi vidí květiny ze svého skafandru?

 

 

 

 

 

 

2. KŘEHKÝ STORIES

Příběhy limitovaných edicí

 

Výstava Křehký Stories reflektuje volnou tvorbu designérů ve spojení s precizním provedením a umem českých řemeslníků a výrobců. Ve speciální instalaci přinese náhled do podstaty předmětů samotných, dokumentuje jejich jedinečnost, jejich příběh

 

V kurátorském výběru Jany Zielinski a Jiřího Macka tak pro Křehký vznikají limitované edice již od samotného počátku, kdy byl projekt poprvé uveden na Designbloku’07 ve formě snové zimní krajiny. Vůbec první limitovanou edicí byla v tomtéž roce váza Kaktus významného českého designéra Jiřího Pelcla vyrobená v tradičních českých sklárnách Kavalier, které běžně produkují varné a technické sklo. V následujících letech přibývaly unikátní objekty od Maxima Velčovského  /Váza váz/, Alfreda Häberliho /Glass Music, Popelka/, Bořka Šípka /Light/, Olgoj Chorchoj /Cuba/ a Kláry Šumové /Snídaňový stolek/. 

 

Festival Křehký Mikulov poprvé uvede hned čtyři nové limitované edice pro Křehký. Jejich autory jsou nizozemská hvězda Richard Hutten a dále čeští tvůrci Daniel Piršč, Yveta Kroupová a Hippos Design.

 

 

 

3. DANIEL PIRŠČ

 

Designér Daniel Piršč v souhrnné výstavě představí klíčové produkty svého mikulovského ateliéru včetně několika úplných novinek. Charakter každého předmětu bude umocněn velkorysou, více či méně konceptuální instalací s ohledem na zvolené místo v prostorách zámku. 

 

Nově se v uvolněné instalaci představí kolekce váz Buquet, poprvé vystavena na AMBIENTE FRANKFURT 2011.Váza Buquet by mohla následovat vázu FILIGRÁN v mottu „Může být váza květinou?“. Porcelánový objekt složený s růžových květů má výšku 49 cm a bude presentován v několika speciálních povrchových úpravách.  Dále bude poprvé uvedena kompletní kolekce váz Shadow včetně nového typu. Premiéru si odbude také Airplane - nástěnný objekt bezmála metrových rozměrů, který vychází z tvarosloví letadla ze série 3D tapet a jenž je patrně největší porcelánovou plastikou z jednoho kusu u nás. Výstava Daniela Piršče by měla kromě presentace novinek upozornit také na novou kapitolu STUDIA PIRSC PORCELAIN, a to nastupující sérii  náročnějších porcelánových objektů v limitovaných sériích.

 

 

 

4. TREASURE HUNT

 

Výstava Treasure Hunt představuje aktuální projekt ateliéru K.O.V., vedeného Evou Eisler na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Téma projektu dokonale souzní se základním pedagogickým postojem profesorky Eisler, kterým je snaha ve studentech rozvíjet potenciál v oblasti tvorby prostorových objektů v co největší šíři, bez apriorního omezení měřítkem vznikajícího hmotného díla. Výstava byla na jaře letošního roku uvedena v mnichovské galerii Die Neue Sammlung v prostorách rotundy Pinakothek der Moderne. Některé vystavené předměty měly svou premiéru v rámci lednového Artsemestru na VŠUP v Praze. Nicméně souhrnná výstava Treasure Hunt bude v rámci festivalu Křehký Mikulov představena v České republice poprvé.

 

Již samotné slovo poklady názvu projektu symbolizuje hledání. Objevitelskou cestu za pokladem lze považovat za synonymum umělecké tvorby. Obě jsou nekonečným procesem, v němž se místo odpovědí vynořují stále nové otázky. Cesta je zároveň cílem, poklad samotný zůstává obestřen tajemstvím. Hledači pokladů se stávají autoři uměleckých děl i jejich diváci. K pokladu neodmyslitelně patří jeho skrýš – schránka, klenotnice. Právě ona nabízí možnost, jak hledání skrytého vyjádřit ve světě výtvarného umění. Vždyť schránka může být zároveň jádrem věci. Jen jejím prostřednictvím je existence pokladu možná.

 

Téma hledání pokladu je tématem ryze osobním a zároveň se dotýká našeho obecného povědomí. Někteří studenti se proto ve svých dílech vracejí k dětským vzpomínkám, jiní se snaží dát schránce podobu tušeného archetypu, inspirovaného artefakty dávných civilizací či nadčasového, tvarově čistého objektu. Mezi exponáty nacházíme schránky připomínající pověstnou babiččinu truhlu i vzdušné katedrály. 

 

Součástí zadání projektu Treasure hunt byla práce se dřevem, které pro některé studenty představovalo výzvu vskutku nečekanou. Ve výtvarném umění obvykle hovoříme o věrnosti materiálu a oceňujeme zvláště kvality plynoucí ze spojení intelektuálního konceptu s mistrovským porozuměním užitému médiu. Ale i snaha vyjádřit se v materiálu, který tvůrce teprve poznává, se může stát odrazovým můstkem pro novátorské dílo. 

 

(text převzat z oficiální tiskové zprávy VŠUP v Praze)

 

 

Výstavy v prostoru zámku Mikulov bude možno zhlédnout do 15. srpna.

 

 

 

 

 

Křehký Mikulov

První festival art designu ve střední Evropě

 

Tisková konference: 14. června 

Termín festivalu: 24. – 26. června 2011

24. června oficiální zahájení – vernisáž

25. – 26. června festivalový program

Termín výstav: 27. června – 15. srpna

 

Místo konání:

Zámek Mikulov

Zámek 1

692 15 Mikulov

 

Hlavním pořadatelem festivalu Křehký Mikulov je Regionální muzeum v Mikulově. Festival proběhne za podpory Jihomoravského kraje.

 

Ředitel Regionálního muzea v Mikulově: Petr Kubín

Kurátoři, autoři konceptu: Jana Zielinski, Jiří Macek

Architektura: Maxim Velčovský

Grafický design: Martina Černá / Imagery

PR: Darina Zavadilová

Představení umělci: Daniel Piršč, Olgoj Chorchoj, Liběna Rochová, Hana Zárubová, René Šulc, Eva Eisler, Anna Kozová, Salim Issa, Tomáš Luňák, Klára Šumová, Yveta Kroupová, Richard Hutten, Alfredo Häberli, Jiří Pelcl, Maxim Velčovský, Hippos design, ateliér K.O.V., Rony Plesl aj.

www.krehky.cz

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.