Jan Florian je ve svém oboru špička. Působí jako kadeřník a 13 let provozuje vlastní podnik - najdete ho v půvabném salonu Florian Hair v centru staré Prahy. Taky je fanoušek logboardu a přináší k nám zkušenosti ze špičkových pracovišť až ze Sydney. Dost důvodů na interview.
Kromě svého salonu pracujete i v salonu s italskou kosmetikou Oway Rolland, jak a proč?
Přišlo to přirozeně - majitelka Martina je moje přítelkyně a já mám čtvrtky u sebe volnější, tak chodím stříhat sem. Je změna dělat tu čistě jen kadeřnickou práci, trochu jako vrátit se na začátek. Cítím se, jako by mi zase bylo 25, a odpočinu si od managerské práce, která samozřejmě k podnikání patří. Kromě toho musím říct, že jsem si OWAY produkty zamiloval a tak se cítím více součástí značky.
Budeme tu dělat i školení stran technik střihu a barvení. A chci sem přinést svoje přesvědčení, že konkurence není něco špatného, že si majitelé salonů můžou doporučit a předat lidi - zákazníci rádi přijdou na víc míst. Závist a nepřejícnost je hloupá, konkurence je dobrá a kadeřníci jsou pak spokojenější.
ODPUSTIT CHYBY
Máte minimální fluktuaci. Jak se dá motivovat kadeřník, aby vydržel na jednom místě?
Musí dostat tolik peněz, na kolika jste se dohodli, a včas - žádné kličky, odečítání a započítávání. Dělám to tak i za cenu toho, že pro mě zbyde méně.
Ale není to jen o penězích. Pro mě je důležité nepracovat pro peníze, ale za peníze, pro radost. Zjistil jsem, že když lidem přidáte, funguje to nakrátko, daleko víc je pro ně důležitý celkový přístup.
A zůstat u toho, s čím jste začínali, věnovat se svým lidem, nezapomenout na ně: Spousta zaměstnanců z firem odchází proto, že se mění přístup, začíná se optimalizovat a všechno se přepočítává. Pokud pro mě někdo pracuje 5 let, nemůžu mu ubrat, to raději zdražím služby klientům.
Je důležité umět odpustit, když to někomu chvíli zrovna nejde, protože má nějaké starosti, to prostě občas nastane a pravidla se dají zohýbat.
A majitel salonu musí být šťastný - když jsem šťastný já, jsou i oni, i když někdy je těžké balancovat mezi rolí kamaráda a šéfa.
Když pak přijde těžší období, stres a únava a vy spadnete trošku dolů, musíte se z toho stejně vyhrabat sám, ale tihle lidi vás podrží tím, že neodejdou.
Měl jste tedy zjevně nějaké horší období - co vám pomohlo se vzchopit?
Začal jsem myslet jen na sebe, věnovat se sám sobě, být sám se sebou. Bylo mi jedno, že můžu přijít o klienty. Jinak to nešlo, neměl jsem na výběr. Ani nejbližším lidem se nesnažím zavděčit, dělám věci po svém. Vždy po horším období přijde zase skvělé, je to zákon - vše jde nahoru a dolů. Teď jsem zrovna v tom skvělém období. Díky všemu, co jsem v životě prožil, si troufám říct, že jsem zodpovědnější a přistupuji k věcem už jinak.
Co vás baví na podnikání, je to svoboda?
Svoboda vybrat si, co budu dělat, vybrat si interiér, kosmetiku, zaměstnance, čas, který trávím pracovně… Když mám dobrý obrat, můžu diktovat kosmetickým firmám, co chci - oni mi prodávají “mrtvý produkt”; značky, se kterými spolupracují, mi vycházejí vstříc, upraví cenu, dají mi lepší provize a mě to víc motivuje.
KOLEGŮM SE POMÁHÁ
Několik let jste pracoval v Sydney, liší se tamější poměry hodně od našich?
Lidi se chovají jinak. Zákazníci jsou náročnější. Když kadeřník má prostoj, neexistuje, že by třeba visel na facebooku - jde pomáhat kolegovi. Protože nechce přijít o místo. Když jsem to nedělal, přišli za mnou, že by rádi, abych se začlenil do týmu a že dvakrát mi to říkat nemůžou. Za dveřmi čeká pět dalších a zaměstnanci si práce váží.
Sydney je také víc kosmopolitní, stříhají tam lidé z celého světa - Asiati, Angličani… mají v sobě jiné geny, je tam větší výběr.
Australští kadeřníci jsou výborní ve stříhání, dost se to tam stylem podobá Anglii.
Když přijímají nové lidi, zajímají se, za jak dlouho udělá kandidát melír nebo střih. A když potom kadeřník čas přetáhne, je to problém - za daný čas prostě musí vydělat určité peníze, na to se hodně kouká. Pokud někde pracujete déle, můžete dostat přiděleného učně, který myje vlasy, máte pak víc energie na střih a vyděláte víc.
Kandidát na práci si musí sehnat modela, třeba na ulici, přijít s ním a ostříhat ho - dnes, zítra, ne za týden. Tohle u nás nefunguje, lidi se kroutí, že maminka nemůže, na ulici se oslovovat lidi stydí, nebo říkají, že mají čas až za čtrnáct dní.
V Austrálii se u práce moc nemluví, práce se dělá. Ale když skončí směna, tak se o zaměstnání už nebavíte, u nás daleko víc prorůstá práce a soukromý život.
A pro zajímavost, jak dlouho tedy má trvat barva nebo střih?
Dámský střih tak hodinu, pánský kolem půl hodiny. Barva se stříháním a foukáním do tří hodin. Když máte často zpoždění, skončíte.
Je tam v poměru k nám dráž?
Za melír a stříhání zaplatíte třeba 210 dolarů, salonní šampon stojí 20-40 dolarů, ten u nás stojí podobně. U nás ale střih stojí v přepočtu 100 dolarů - ceny služeb jsou tam o hodně vyšší. Šampon a kondicionér tady bude stát skoro tolik co střih… tak si lidi koupí šampon v drogerii. Dobrý produkt přitom vydrží i déle a jednou přijde chvíle, kdy stejně utratíte víc.
Jaké návyky z Austrálie se vám tady hodí?
Mám pocit zodpovědnosti. Tam se nenosí se nějak vymlouvat a řešit, že něco nebudete dělat. Není zvykem být nepříjemný. Zjistil jsem, že přístup k věci je nejdůležitější - dostal jsem skvělou práci díky němu, a ne díky tomu, že bych tehdy byl top kadeřník: Dva roky jsem někde podával alobaly, až si mě všimli, že jsem šikovný: Musíte být vidět.
Je pro mě důležitá trpělivost. Nejlepší kadeřníci jsou tam čtyřicátníci - museli si zamlada zapařit a pak si trpělivě počkali za úspěch, tady mi připadá, že hodně lidí je pak už vyhořelých.
Co je ještě jinak tam a tady?
U nás si lidi hodně barví vlasy doma, i ty zámožnější.
Proč, chtějí ušetřit? A proč by neměli?
Barva z drogerie je silná, je pro všechny vlasy. V kadeřnictví vám můžou namíchat šetrnější, když máte jemné vlasy. Barva má taky nějakou optimální dobu působení a kadeřník ji může nanést rychleji, než když se někdo barví doma s kamarádkou. Barva se dá v salonu snadno nanést jen na odrosty a tak se nekupí vrstvy po celé délce vlasů - v salonu se třeba barva do konců nedává, leda přeliv. A vlasy barvené doma se hůř odbarvují.
Důvod, proč se lidé nechtějí barvit v salonu, bývá časový, bývají i nespolehliví nebo nechtějí nikam chodit. Je to škoda - umíme kouzlit!:-)
HOLIČI A EFEKTIVITA
Co plánujete do budoucna?
Chtěl bych se věnovat školení, víc předávat svoje zkušenosti. Budujeme v Kostečné akademii, máme tam nevyužitých 70 metrů čtverečních - chceme jednak vybudovat pánskou sekci a jednak ji využit na vzdělávání. Chtějí pro nás pracovat lidi specializovaní na pánskou klientelu, holiči - a já je nemám kam dát. Cílem je všechno zefektivnit.
Kam chodíte pro inspiraci?
Kupuju si módní knížky, chodím na party. Mladí lidi jsou úžasná inspirace, často kombinují levné věci, protože na drahé nemají, a vypadají líp, než kdyby všechno měli z drahých obchodů.
Skvělé na to je i cestování po světě - mám rád “kulturní města”. A jezdím do Anglie na školení, tam člověku úplně změní takt.
Umí vás něco ve vašem oboru překvapit?
Jo! Vždycky mě překvapí, že lidi v mém věku, kolem 40, stříhají líp a líp. Mají neuvěřitelnou sebekontrolu, co se týče držení těla a postupu střihu. Tohle je hrozně těžké a oni mají úžasně úsporné pohyby, nijak se nekroutí.
Co má a nemá dělat kandidát na tohle povolání?
Důležitá je chuť do práce. Lidi by si měli zkusit vybojovat praxi v profesionálních salonech, v dobrých kadeřnictvích, snažit se dělat hezké věci. Učňovská střediska dají základ, ale pak je to na vás, a není dobré stříhat dokola jen krátkovlasé babičky.
A určitě ať cestují, Praha je krásná, ale malá.
Co děláte, když nestříháte?
Jezdím na skateboardu nebo na longboardu. Snažím se svůj volný čas teď dát rodině a dětem, než mi vyrostou.:-) Mám rád dobrou muziku, výborně se u ní relaxuje. Cestuji do přírody, koupil jsem stan do vzduchu, koukal jsem po něm čtyři roky. Teď mi dělá velkou radost a člověka dobije, když stráví nějaký čas v přírodě. Líbí se mi i čas strávený u vody… a baví mě pozorovat lidi - jsou pro mě inspirací.
—
http://www.florianhair.com
Kostečná ul. 3, Praha 1, 110 00, Česká republika
Recepce: +420 222 310 632, +420 222 360 276
Email: florianhair@email.cz
OTEVÍRACÍ DOBA
Po: 10:00 - 21:00
Út - Pá: 9:00 - 21:00
So: 10:00 - 18:00