Chystáte se na dovolenou, ale přípravy a těšení vám už teď kazí představa všech těch povinností, které se během vaší nepřítomnosti nahromadí a které budete muset zvládnout? Už jste si někdy po svém návratu z dovolené řekli, že tohle volno snad bylo za trest? V profesích, kde není běžný zástup a vaši agendu za vás prostě nikdo neudělá, je toto celkem běžným jevem. „Obecně jsou na nás v současném pracovním prostřední kladeny velmi vysoké nároky a řada zaměstnanců tomu čelí tím, že si čerpání dovolené oddalují nebo zkracují. Z dlouhodobého hlediska to ale není právě šťastné řešení, zkusili jsme se tedy zamyslet nad tím, jak si návrat z dovolené zpět do pracovního procesu co nejvíce usnadnit, a shrnuli jsme je do těchto šesti doporučení“, uvádí Ladislav Kučera z personálně poradenské společnosti Hays.
Čím více toho zvládnete vyřešit před svým odjezdem, tím příjemnější pro vás bude návrat. „Neschovávejte si k vyřešení resty – obvykle to bývají ty nejméně příjemné záležitosti. Projděte si důkladně seznam vašich úkolů a pokuste se vše vyřídit. Nebudete tak čas určený k odpočinku na dovolené trávit obavami, na co všechno jste zapomněli nebo naopak nesmíte zapomenout hned jak se vrátíte.“, radí Ladislav Kučera z Hays.
Zamyslete se, co vás obvykle čeká v období, kdy se budete vracet z dovolené. Máte v tomto čase naplánovány pravidelné porady nebo interní schůzky? Pokud je to možné, připravte si maximum podkladů dopředu, a následná příprava vám pak nezabere tolik času.
Jistě se budete cítit komfortněji, když si ponecháte první pracovní den na to, abyste si prošli všechny emaily, vzkazy a zprávy. Informujte se od kolegů o tom, co nového se v době vaší nepřítomnosti stalo a na co je třeba se dále připravit. Následující den, kdy už budete „více v obraze“, pak můžete začít plánovat další pracovní schůzky, porady a další aktivity.
Vaši zákazníci či klienti by měli mít informaci, na koho se v době vaší nepřítomnosti mohou obrátit. I když třeba není možné, aby vaši práci někdo udělal za vás, je vždy dobré uvést kontakt na osobu, která bude schopna pomoci v první fázi požadavku nebo předat dotaz k řešení jinému odpovědnému zaměstnanci. Pracovní telefon si přesměrujte buď na některého z kolegů, nebo třeba na recepci společnosti, nezapomeňte však dotyčného o této skutečnosti informovat. Vyhnete se tak řadě nepřijatých hovorů a lépe odoláte pokušení vzít si telefon na dovolenou s sebou.
A konečně doporučení poslední: