Nakupování v e-shopech má své výhody, ale také určitá úskalí. Nejenže tak trochu kupujete zajíce v pytli, ale navíc do hry vstupují přepravní společnosti, které mohou nešetrným zacházením napáchat na zásilce značné škody. Na koho se tedy obrátit, když doma otevřete dlouho očekávaný balíček a zjistíte, že zakoupené hrníčky jsou potlučené a z talířků vám zbyla jen porcelánová drť?
Málokdo asi v takové chvíli vyběhne za ujíždějícím kurýrem, aby ho přiměl vzít si zboží zpátky. Je potřeba vzniklou spoušť zdokumentovat a neprodleně uplatnit reklamaci. „Prodávající odpovídá za stav zakoupeného zboží až do okamžiku převzetí kupujícím. Proto i poškození zboží způsobené přepravcem jde na vrub prodejce. Nemusíte se tedy domáhat náhrady škody u přepravce, ale můžete zboží klasicky reklamovat v e-shopu, kde jste jej zakoupili, nebo od smlouvy do 14 dnů odstoupit,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Je pravda, že provozovatelé e-shopů se tím dostávají do nelehké pozice. Právo na náhradu škody a stejně tak i další práva z přepravní smlouvy totiž po vydání zásilky automaticky přechází na jejího příjemce. Pokud tedy reklamaci u přepravní společnosti uplatní prodávající, s největší pravděpodobností nebude akceptována.
Měli byste proto o poškození zásilky informovat jak prodávajícího, tak přepravní společnost, a to co nejdříve. „S překontrolováním zboží a uplatněním reklamace neotálejte, mohlo by to přispět ke vzniku škody na straně prodávajícího. Bez vaší součinnosti totiž nemůže účinně uplatnit svůj nárok vůči přepravci. Zákon ukládá každému člověku, aby předcházel vzniku škod u ostatních. Lhostejnost vůči zájmům prodávajícího tak může v konečném důsledku dostihnout vás,“ doplňuje Lukáš Zelený.
Pokud jde o přepravní společnost, ta se nemůže zbavit své odpovědnosti poukazem na to, že adresát při převzetí zásilky podepsal prohlášení, podle kterého balík přišel nepoškozený. Podobné prohlášení potvrzuje jen nepoškozenost vnějšího obalu. Když balík před řidičem na místě neotevřete, pak ze stavu vnějšího obalu nelze vyvozovat, jak je na tom obsah balíku.
Není-li sporu o tom, že se zboží poškodilo při přepravě, máte na výběr mezi uplatněním reklamace a odstoupením od smlouvy. „Jestliže se rozhodnete uplatnit reklamaci, nemůžete po prodávajícím požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Nadto může vyřízení reklamace trvat až 30 dní,“ upozorňuje Zelený. Reklamovat zboží z důvodu jeho poškození při přepravě naproti tomu nelze, pokud si přepravu zajišťujete sami nezávisle na prodávajícím. Předání zboží přepravci má pak z pohledu práva stejné účinky jako byste jej sami převzali.
Na závěr je na místě připomenout, že vhodné zabalení zboží určeného k přepravě má zajistit prodávající. „Nevyplývají-li z obchodních podmínek přepravce zvláštní pravidla pro balení určitého typu zboží, pak je třeba jej zabalit podle zvyklostí a s ohledem na jeho povahu,“ upřesňuje Lukáš Zelený.