Share |

Dionýz Troskó: Proč se historie opakuje?

Slovenský umělec je osmým zástupcem mezinárodního projektu Contain[era]

Site-specific projekt Dionýze Troskó,absolventa Umělecko průmyslové školy v Praze a Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě,je osobní reakcí “malého člověka” na  současný, často diskutovaný a mylně interpretovaný problém uprchlictví ve střední a východní Evropě. Umělec zde ukazuje evropskou společnost jako velmi krátkozrakou a neschopnou kriticky reflektovat vlastní minulost. Ve svém díle re-interpretuje vzpomínky zachycené v dílech slovenských spisovatelů 40. let minulého století. Ukazuje generaci Slováků žijících roli uprchlíků a připomíná tak divákovi, že tomu není dlouho, co byla situace opačná. Tuto realitu dává Troskó do kontrastu s xenofobními články ze současného tisku a s vystavenou Chartou lidských práv a svobod, která byla svého času proklamací právě poučení se z historie.

Hlavním tématem projektu Containera je transfer, překlentí hranic a kultur. Hranice jsou vytvářeny a mizí. Situace České republiky a Slovenska je obojího charakteru. Rozdělení republik hranice vytvořilo, globalizace komunikace je zase smazává... Jak vnímáš česko-slovenské vztahy ty?
Osobne som nikdy hranice medzi Českom a Slovenskom nevnímal. Roky existovalo a existuje kultúrne prepojenie, ľudia sa navštevovali, navštevujú, stretávajú a komunikujú. V našom prípade vnímam akékoľvek neopodstatnené vymedzovanie sa voči komukoľvek len za prejav pre mňa neuchopiteľnej malosti a mindráku.

Tvá instalace je tzv site-specific. Jak jsi přemýšlel o místě vzniku své instalace?
Termín site-specific by som v tomto prípade pripísal skôr samotnému výberu mojej témy na pozadí vášní, bludov a poloprávd, ktoré mávali Slovenskom a slovenskými médiami v čase vzniku mojej práce. Považoval som za nevyhnutné vymedziť sa voči tomuto mimoriadne pokrivenému pohľadu na práva, povinnosti a slobodu ako takú. Rovnako sa dlhodobo venujem poukazovaniu na prekrúcanie a často kuriózne zabúdanie / prekrývanie vlastnej minulosti a histórie.

Jaký dopad může mít změna prostředí na prezentaci tvé instalace?
Od začiatku som si uvedomoval veľké riziko neporozumenia v inom prostredí nakoľko som v diele zámerne pracoval s autentickým textom a dielami. Reinterpretované diela klasikov slovenskej moderny preťaté nenávistnými titulkami zo slovenskej tlače sa tak strácajú a divák tak ostane postavený len pred určitú vizuálnu exkurziu do histórie "utekania Slovákov".Toto poukázanie na "pre európu" vlastnú , avšak zabudnutú skúsenosť má byť však len výzvou k prehodnoteniu vlastného predsudku.

Myslíš, že v jiných zemích je jiný “divák” a tvoje instalace bude vnímána jinak?
Myslím že v tomto prípade a v prostredí strednej európy sa už nedá hovoriť o akýchkoľvek výrazných rozdieloch.

V čem tě samotný projekt Containera zaujal?
Nevídanou odvahou a veľkorysosťou netypickou pre náš priestor.
 
Návštěva kontejneru Dionýze Troska (SK) uzavírá první etapu projektu. Slavnostním vyvrcholením bude setkání všech kontejnerů v pořadatelském městě Praze, a to 24. října 2015 na pražském ostrově Štvanice. Akce se jmenuje CONTAINERA EXPO a v jejím rámci dojde i na řadu přednášek a hudebních vystoupení. Více zde!

 
O projektu samotném pak na containera.cz a na Facebooku.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.