Share |

Chatroom s Martinem Synkem: 18letý Rapper Protiva

foto: Protiva (archiv)

Pár týdnů uplynulo a je tu další chatroom, do kterýho jsem si tentokrát pozval mladýho a nadějnýho pražskýho rappera Protivu, jenž v rozhovoru vysvětlil, proč si vybral za svůj domovský label některými lidmi z hrdla kritizovaný Blakkwood, pak taky jak je to s těma jeho smutnýma trackama a nebo třeba, jaká hudba ho v poslední době baví.

Je ti 18 a i přesto jsi na scéně už nějakej ten pátek. Jak dlouho už vlastně rapuješ?
První tracky jsem nahrával někdy ke konci roku 2009.

O čem jsi ve 12 rapoval?
Vím, že úplně první track jsem nahrál o sobě a dál jsem se snažil psát tématicky, třeba o tom, že se mi nechce do školy.

Nedávno jsi vstoupil do Blakkwood Records a hned se na tebe vrhla vlna docela útočný kritiky. Upřímně mě tvůj vstup do Blakkwoodu taky trochu zaskočil. Co tě vedlo zrovna tam?
Ano, ten den, co Fosco Alma nahodil fotku, že jsem v Blakkwoodu, se na mě strhlo víc hejtu, než za celej minulej rok, haha. Proč Blakkwood? No, jednoduše, protože je mi to blíž než cokoliv jinýho, s těma lidma se tak nějak potkávám už 2 roky. Dál můžu citovat Cehu (Protivův kolega z labelu, pozn. aut.): ,,Dovolím si říct, že žádnej jinej label v ČR neumí poskytnout takový zázemí a zároveň tvůrčí svobodu jako Blakkwood." Dlouhou dobu jsem pod nikým být nechtěl, ale pak jsem vydal Subliminal Mixtape a viděl jsem, že se prostě nic neděje, vůbec nic. Zničující a já mám pocit, že by se po sedmi letech něco pomalu začít dít mělo.

Patříš mezi nejaktivnější interprety na scéně, máš spočítaný, kolik už jsi tak vydal tracků a s kolika lidma jsi spolupracoval?
Možná okolo 400 skladeb, už opravdu nevím, ty starý věci věci jsem před časem ztratil. Spoluprací jsem měl málo, maximálně 30 lidí.

A nechtěl sis někdy nějaké texty nechat na později, že by si je hned nevydával? Přece jenom máš kariéru úplně celou před sebou a někomu se může zdát zbytečný, že ze sebe chrlíš desítky skladeb ročně...
To chrlení víceméně končí s příchodem do Blakkwoodu. Jednoduše budu vydávat jenom to, čím si budu jistej. No, takhle, já ze sebe ty věci neseru na sílu, nezakládám si na tom, že toho vydávám hodně, těch textů prostě píšu hodně, protože mě to baví a baví mě to i nahrávat a vydávat.

Co tě nejvíc nabudí na psaní nových věcí a kdy, popřípadě kde, píšeš nejčastěji?
Já mám psaní a obecně přemýšlení okolo toho jako zábavu, takže tracky dělám prostě pořád. Ale abych tě do toho trochu zasvětil, nic zajímavého to není, ten průběh je rychlejší z toho důvodu, že si pro beaty chodím na YouTube, a to je o dost jiný kafčo, než tři dny komunikovat s producentem, abych měl doma beat.

Tvoje texty jsou plný melancholie a jak kdyby zklamání ze světa...
Ano, haha. Pro konkrétní odpověď si ale musíš dojít do těch textů.

Jo, to jo, ale chtěl jsem se zeptat, nikdy si nenapsal vyloženě ,,šťastný" text?
Ale ano, napsal jsem šťastný text, ono to z mojí tvorby možná vypadá, že jsem hrozně smutný a zlomený, ale já jsem v pohodě, haha.

Kdo tě baví z český scény a proč?
Rozhodně lidi, se kterýma jsem spolupracoval nebo spolupracuji. Dál pak hodně lidí; Biggboss, M+, A51... Poslední dobou jsem dokonce nadšený z věcí, co vycházejí.

Z jakých?
Třeba Ektor pár dní zpátky nahodil na YouTube album Detektor 2 a od tý doby mi to nepřestalo hrát. Skvělý album, 45 minut kvalitní jízdy, kterou nic nenarušuje, není tam nic navíc a ani nic nechybí.

A kdo tě nejvíc ovlivňuje ze světa?
Nevím, jestli se úplně dá říct, že ovlivňuje, ale už jsem druhej rok zaseklej na lidech ze Strange Music – Tech N9ne, Krizz Kaliko...

Hele, jak to máš vůbec s haterema, dokážou tě vytočit? Nevypadáš na to...
Asi mám tu laťku trochu jinde než rappeři, kteří odpovídají na komentáře pod jejich videem. Spíš než hateři mě serou debilní lidi v řadách fanoušků a nejvíc mi trhá srdce, že jich bude jen víc a víc.

Jaký tři tracky ze svý diskografie by si doporučil?
Osobně mám vždycky rád to nejnovější, takže doporučuji Syn, Sober a Fastfood.

A je někdo, s kým by sis fakt přál spolupracovat?
Ne.


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.