"Chceme společně s Vámi zachránit a kompletně zrenovovat originální obytný automobil ze 70.let, aby tohle kouzelné auto přinášelo radost a zážitky dalším lidem," říká objevitel vozidla Jakub kadlec na stránce hithit.cz, kde může veřejnost do 27. 10. i přispět. Povídali jsme si s ním o tom, co celá věc obnáší.
Jak moc svízelná bývá oprava takto starých aut?
Vzhledem k tomu, že nejsem automechanik a je to můj první projekt opravy takového vozu, tak se vše učím, někdy je potřeba i pomoc profesionálů. Až po zakoupení vozu jsem začal po prvotní euforii teprve zjišťovat, co všechno to tzv. bude chtít a rodina můj nápad začala pomalu zatracovat....
V první fázi jsem musel zjistit, jaký je tam typ motoru, co všechno je jinak než u originálu, co všechno chybí, jak fungují veteránské papíry a co bude potřeba opravit a nahradit. Pomoc i velkou kritiku jsem získal na fóru http://www.fordever.cz/forum/viewtopic.php?t=8288 a dalších. V podstatě až na opravu elektroinstalace jsem byl do dnešního dne ve fázi příprav. Vzhledem k jeho rozměrům je nutné najít místo, kde se dá celé rozebrat a postupně část po části, vyčistit, odrezit, natřít, vykitovat nebo vyměnit.
Co je na tom nejtěžší?
Nejobtížnější bylo sehnat prostor, kde by bylo možné vůz parkovat a opravovat; dlouhé měsíce stál venku a drobné opravy probíhaly pouze při hezkém počasí. Další obtížná věc bylo sehnat informace o elektroinstalaci, motoru a převodovce. Když jsem dostal dobový manuál k vozu od Haynese, který se podařilo sehnat na Ebay v Anglii, tak jsem se těšil, že konečně budeme moci opravit a předělat zapojení elektroinstalace. Bohužel vzhledem k „originální úpravě,“ kdy z původního Fordu Transit zbyla pouze karoserie a podvozek, jsem knížku nemohl moc využít. Kvůli uplně jiné přístrojové desce, motoru, převodovce a dalším úpravám jsem knížku nemohl pro opravy použít a musel hledat na internetu informace, plánky, návody a další. Postupným pronikáním do útrob vozu jsem narážel na zajímavosti, jako byla například konstrukce přístrojové desky. Ukázalo se, že pod červeným kobercem, kterým byla pokryta, se skrývá konstrukce z dřívek, šroubů, vrutů, navařených plíšků a slepených plastů dle mého minimálně z 12 aut značky Ford...
Máte nějaké informace o historii tohoto auta? Např.kde a kdy vzniklo a jaký je jeho základ?
Informace o historii zjišťuji, auto měli v ČR již dva majitelé, několik let stálo v autobazaru v Praze a před tím se k nám dostalo ze Švýcarska. V autě jsem při rozebírání objevil švýcarskou adresu a na klíčence byla adresa autoservisu. Na všechny kontakty jsem napsal, ale zatím bez odezvy, takže budu pátrat dál.
V autě je spousta zajímavých detailů - jakým způsobem a kde budete renovovat např.kožené čalounění?
Renovaci koženého čalounění plánuji ve dvou fázích, čalounění skříněk a baru je zachovalé a v první fázi bych jej zachoval, takže bude nutné řešit potažení přístrojové desky a opravu čalounění sedadel. Také záleží samozřejmě na finančních prostředcích, tuto část bych rád nechal odborníkům, aby výsledek byl 100%!
Více najdete samozřejmě na stránkách hithit.
Jakub Kadlec děkuje všem podobným nadšencům za podporu, rád se s opraveným vozem staví, nebo jej přiveze na jakoukoli akci. Plánuje cestu po všech dárcích, nechá vás i řídit, neboť chce, aby auto žilo, jezdilo a bylo sdíleno lidmi, kterým přinese radost...