Share |

Anatomie stylu, díl 44.: Piloti a pilotky

Že byl osmdesátkový filmový superhit Top Gun naprostá zhovadilost, o tom asi není sporu (stop sentimentu :) ). Zásluha Toma Cruise o renesanci popularity brýlí aviatorek neboli pilotek, jak se u nás občas říká, je však nesmírná. Každý je najednou musel mít, lhostejno jakýho byl pohlaví, věku, profese či vyznání…
Přitom Ray-Ban Aviator byly už před uvedením hollywoodskýho blockbusteru dávno klasikou.Piloti letadel přesně takový brýle nosili už od třicátých let. Už v roce 1929 americká námořní generalita oslovila výrobce zdravotních potřeb Bausch & Lomb, aby pro letce vyvinul brýle, který by ochránily před sluneční září. Vznikl plastový prototyp, který v roce 1935 překonal kovový model Type D-1. Následující rok byl přejmenován na Aviator a představen nejen vojsku, ale i široký veřejnosti…
 
… a spolu s prototypem i nová společnost Ray-Ban, která vlastně vznikla jenom kvůli aviatorkám. (Pozdějc značka představila i další dnes klasický model Wayfarer, který spolu s aviatorkami patří mezi dva nejprodávanější modely slunečních brýlí v historii.)
Aviatorky u pilotů americkýho námořnictva platily za volbu číslo jedna až do padesátých let, kdy se začaly rychle prosazovat zakryté moderní helmy. Velký aviatorky chránily před sluncem dokonale a piloti byli na zemi často vystaveni vtípkům kvůli svýmu „raybanovskýmu opálení“. 
V běhu let se aviatorky objevily v desítkách filmů, ale právě až machismus Top Gunu způsobil jejich ohromnou celosvětovou popularitu. Ta trvá dodnes – i když autor těchto řádků považuje jejich estetiku spíš za spornou, aviatorky jsou nezpochybnitelnou klasikou!
Od slávy Top Gunu je samozřejmě nevyrábí jenom Ray-Ban, ale v portfoliu je mají všichni významní výrobci. Pojem Aviator se dávno vžil pro všechny sluneční brýle tohoto typu. Takže bacha na padělky…
-
foto
Pascal Maga

 
licence CC 2.0


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.