Share |

Anatomie stylu, díl 37.: Fascinující příběh brandu Supreme

Náš úspěšný seriál o stylu pokračuje. Tentokrát se zaměříme na jednu z nejvíc HOT značek: Supreme.
 
Style Surfin’ už dlouho s úžasem pozoruje vzestup a vůbec celý fungování brandu Supreme.
 
Přiznává, že jej sleduje se smíšenýma pocitama. Jednou si říká, zda Supreme není vlastně jen takovej Ed Hardy nebo Von Dutch, nebo jak se jmenujou všechny ty podivný akvizice páně Christiana Audigiera v oblasti „street“ fashion. To kvůli obdobnýmu napojení na svět celebrit a kvůli absurdním cenovkám. Pak však vidí ten neskutečnej hype kolem Supreme, kterej neni sezónní, ale naopak se udržuje už víc než dvacet let. 
 
Takový úspěch mají skutečně jen výjimečný street značky, od těch korporátně podzemních jako Vans až po skejťácký gigant Stussy. A to je škoda, samo sebou. Protože jestli něčím brandy spojené s nějakým městským kultem trpí, tak je to nestálost zákazníka. Desítky původních hiphopových značek z konce 80. a 90. let to kvůli nízký loajalitě (a určitě i generační výměně) musely zabalit.
 
U Supreme perfektně funguje word of mouth. Nějaký publicitě či inzerci se v Supreme spíš vyhýbají. Je to bytostně newyorský brand, který v roce 1994 založil původem Brit James Jebbia. Zaujala ho tehdejší skejťácká komunita kolem brandů jako právě Stussy. Která přitom tenkrát nebyla nijak veliká – narozdíl třeba od nás, kdy skate v Čechách devadesátých let zažíval zlatej věk, ale v New Yorku spíš skomíral. Každopádně Jebbiovi se na komunitu podařilo rychle napojit, ač nikdy sám neskejtoval, jen se mu zkrátka zalíbil skejtový kult – o tom, nakolik jako nadšencovi a nakolik jako byznysmenovi, který nalezl díru na trhu, lze jenom spekulovat.
 
A tak během let oblečení s červeným obdélníčkem ve znaku budovalo a budovalo svý výjimečný renomé. Pravdou je, že kvalita zpracování Supreme věcí je výtečná, stačí sáhnout na jejich t-shirt nebo juknout na jejich trilby klobouky – úžasný!
 
Jsou tací, podle kterých Supreme nemá nic společnýho se skejtem. Rozhodně ne ceny. Patří zkrátka do kolonky „casual luxury“, jak se dnes tolik říká. Chanel streetwearu – zní další přízvisko. Oprávněně.

Taky, co je vlastně Supreme? Vždyť tenhle brand posílá do světa jednu kolaboraci za druhou. Je až žertovné, že obyčejná mikina vznikla ve spolupráci s Timberland a zároveň s Comme des Garcons (jen příklad). Těch kolaborací je mraky. Kdo vytváří kreativitu, kdo marketing a kdo obchod? Nedá se v tom pořádně vyznat… 
 
Fascinující je, že na zpravidla nevelikou kolekci Supreme se před newyorským butikem značky stojí fronty jako za komunismu na banány. Každý nový t-shirt s nápisem je ceněnej až s nábožnou posedlostí. Style Surfin’ nedávno zhlídnul youtube report z jedný takový seance. Lidi ve frontě ani nevěděli, co se pořádně děje. Stačilo, že Supreme připravil nějakou dalších ze svých oděvních kolaborací, s kým - to bylo většině zákazníků úplně jedno.

To, že Supreme dokáže na sebe strhnout takovou pozornost – ale i to, že lidé, kterým je brandovaný oblečení normálně šumák, sami hrdě nosí hadry se Supreme visačkou – to je ale samo o sobě fenomenální.
 
foto david_hwang / CC by sa 2.0
 

 


jádu
view counter
Webové aplikace by iQuest s.r.o.