Přinášíme stručný přehled akcí, které můžete vidět v kině Pilotů!
14. 4. Ančerl 110
Komponovaný večer k výročí 110 let od narození Karla Ančerla, jednoho z nejvýznamnějších českých dirigentů.
Na sobotu 14.4. připravili přehlídku několika filmů, které připomenout jeho život a dílo. Odpoledne uvedeme unikátní dětskou projekci Snu noci svatojánské Jiřího Trnky, na které se Ančerl podílel, poté tři unikátní dokumenty s následnou debatou a na závěr legendární film Peníze nebo život.
PROGRAM:
16:00 Sen noci svatojánské, režie Jiří Trnka (1959), 76 min.
Mezi mnoha shakespearovskými filmovými adaptacemi zaujímá výjimečné postavení loutkový film Jiřího Trnky Sen noci svatojánské. Zároveň jde o první širokoúhlý loutkový film na světě. Získal mnoho domácích i zahraničních ocenění a je právem řazen mezi základní díla animovaného filmu. Hudbu, kterou složil Václav Trojan, nahrála Česká filharmonie a Kühnův dětský sbor za řízení Karla Ančerla.
18:00 Blok dokumentárních filmů s následnou diskuzí
- Kdo je Karel Ančerl (1968), režie Hans Krijt, 32 min.
Cenný životopisný dokument, zachycující Karla Ančerla na vrcholu kariéry těsně před odchodem z České filharmonie do Toronta v roce 1968. Srpnové události a okupace pak urychlily jeho rozhodnutí zůstat v Kanadě, kde v roce 1973 umírá. Vznik filmu zřejmě souvisel s jeho významným životním jubileem (v r. 1968 bylo Ančerlovi 60 let) a tehdejším jmenováním národním umělcem. Záběry ze zkoušky s Českou filharmonií jsou kombinovány s autentickými vzpomínkami protagonisty.
- Terezín, režie K. Gerron (1944), 23 min.
Propagandistický nacistický dokument měl představit Terezín jako místo, kde Židé spokojeně pracují pro Říši a mají dostatek jídla i zábavy. Režisér filmu Kurt Gerron i většina účinkujících byli krátce po natáčení odvezeni do Osvětimi a zavražděni v plynových komorách. Z filmu se zachovaly pouze fragmenty. V jedné sekvenci vidíme Karla Ančerla, jak diriguje terezínský smyčcový orchestr. Na témže koncertě sedí i hudební skladatel Pavel Haas (bratr herce Hugo Haase), jehož skladbu orchestr s Ančerlem právě hraje.
- Česká filharmonie, režie J. Kořán (1958), 25 min.
Bilancující dokument zachycuje orchestr České filharmonie a jejího tehdejšího šéfdirigenta Karla Ančerla při přípravě slavnostního koncertu k 60. výročí založení orchestru v pražském Rudolfinu. Na programu je Dvořákova Novosvětská. Film obsahuje vzácné záběry Karla Ančerla s Václavem Talichem, u něhož Ančerl studoval dirigování na mistrovské škole pražské konzervatoře, který se po letech nepřízně tehdejšího režimu vrací do veřejného života.
20:15 Peníze nebo život, režie J. Honzl (1932), 90 min.
I ve druhé filmové komedii Jana Wericha a Jiřího Voskovce dostaly velký prostor písničky Jaroslava Ježka – poprvé zde zaznělo blues Život je jen náhoda (s L. Hermanovou a H. Vítovou), titulní píseň Peníze nebo život nebo Pochod stoprocentních mužů. Hudbu natočil Karel Ančerl s orchestrem Osvobozeného divadla, kde tehdy působil několik sezón jako kapelník a většinu Ježkových písní z tohoto období rovněž natočil s Voskovcem a Werichem pro gramofonovou firmu Ultraphone.
17. a 18. 4.
11. ročník Festivalu tibetských filmů a filmů o Tibetu FLIM 2018
Letošní ročník nabídne dva nezávislé filmy mladých tibetských tvůrců – v Paříži žijící režisérka a módní návrhářka Tändzin Dasäl míří svým filmem Cafe Royal proti stereotypům a klišé o tom, jací jsou Tibeťané. Režisér a hudebník Šänphän Khjimsar natočil první tibetskou gangsterku Džigdän, odehrávající se v New Yorku.
Příběh zakázané lásky Vara, který se dotýká kastovních tabu v indickém prostředí, pochází z dílny zkušeného bhútánského režiséra Khjence Norbu Rinpočheho, jehož filmy Pohár a Poutníci a kouzelníci měli diváci před časem možnost vidět v běžné filmové distribuci. V obou jako herec vystupoval také Nätän Čhogling Rinpočhe, jenž se na festivalu představí filmem Oslnivý Měsíc, který s využitím animace, vzácných fotografií a archivních záběrů provází diváky od narození až do smrti životní poutí Dilgo Khjence Rinpočheho, jednoho z nejvýznamnějších duchovních učitelů Tibetu 20. století. Ani jako režisér není Nätän Čhogling nováčkem, má za sebou zdařilý snímek o tibetském jógínovi z 11. stol. Milaräpa.
K duchovním otázkám, dimenzi smrti a života se prostřednictvím osobního příběhu utrpení obrací francouzská režisérka Natalie Fuchs ve filmu Kálačakra. Snímek se odehrává na pozadí učení o “Kole času”, které předával 14. dalajlama během 12 dnů v lednu 2017 v indické Bódhgaji.
17. 4.
19:00 Kálačakra: Probuzení
21:00 Cafe Royal a Džigdän
18. 4.
19:00 Oslnivý Měsíc
21:00 Vara: Požehnání
Po všech projekcích budou následovat diskuse.